Jämställdhetsminister Nyanko Sabuni har tidigare varit emot könskvotering till bolagsstyrelser, men eftersom resultaten låter vänta på sig börjar hon omvärdera sin inställning. Foto: Christian Örnberg
Jämställdhetsminister Nyanko Sabuni har tidigare varit emot könskvotering till bolagsstyrelser, men eftersom resultaten låter vänta på sig börjar hon omvärdera sin inställning. Foto: Christian Örnberg

Johanna Nylander: Kompetens före kvotering

Publicerad
Uppdaterad
Jämställdhetsminister Nyamko Sabuni har, från att vara helt emot, börjat omvärdera könskvotering i bolagsstyrelser.
Andelen kvinnor i börsnoterade bolag ökar alldeles för sakta och den socialdemokratiska jämställdhetsministern Margareta Winbergs hot i slutet av 1990-talet om lagstiftad kvotering kan ha satt fart på frivilligt ökad andel kvinnor i landets bolagsstyrelser.
Norge tas ofta upp som positivt exempel när det gäller könskvotering. Förra året blev kvotering lag, och andelen kvinnor i bolagsstyrelser har ökat explosionsartat. Till och med svenska kvinnor har fått uppdrag i norska styrelser.
Här i Sverige har utvecklingen snarare stannat av och andelen kvinnor ligger strax under 20 procent. Förra året bestod ökningen av en kvinna mer.

Det är bedrövligt att
inte fler kvinnor når toppen i landets styrelser, inte för att kvinnor på något sätt är bättre, utan för att det tydligt visar hur män i bolagens valberedningar prioriterar andra män. Glastaket finns och gör att fler kvinnor inte når de där högsta posterna.
Smarta företag borde gå efter kompetens och inte efter kön, och då är inte kvotering okej, även om de mansfyllda valberedningarna bara råkar utnämna män.
Lika illa och diskriminerande som det är att inte bli invald på en post för att man råkar tillhöra ett visst kön, borde det vara att bli vald till en post för att man är ett visst kön. Oavsett om det rör sig om platsen i en bolagsstyrelse eller en löneförhandling i vården.
Dessutom kanske de viktigaste posterna i ett företag inte alls är styrelsen, utan snarare andra verkställande poster. Frågan är hur de positionerna kommer att förändras om företag tvingas lyfta in kvinnor i styrelserna utan att ta hänsyn till kompetensen - för att inte tala om de män som riskerar att ställas utanför.

Kvoteringshot är inte
lösningen för att få fler kvinnor i näringslivet. Det är fler kvinnliga företagare som behövs, företagare som vågar satsa, klättra långt och skapa sina egna bolagsstyrelser, valberedningar, och plattformar.
För vem vill egentligen vara ett ovälkommet jämställdhetsalibi för att politiker ska få lite bättre statistik?
Johanna Nylander

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida