LÄTTA ATT RÅNA. Busschaufförer har en utsatt position och är ett enkelt byte för rånare. Problemen kan lösas om man får bort hanteringen av kontanter på bussarna. Foto: Lasse Svensson
LÄTTA ATT RÅNA. Busschaufförer har en utsatt position och är ett enkelt byte för rånare. Problemen kan lösas om man får bort hanteringen av kontanter på bussarna. Foto: Lasse Svensson

Johanna Nylander: Bussrånen måste stoppas

Publicerad
Uppdaterad
Förra veckan eftersöktes en bussrånare i TV3:s kriminalprogram Efterlyst. Det var februari som en ung kille fastnade på bussens övervakningskamera, hotade busschauffören med machete och lämnade platsen med handkassan på ett par tusenlappar.
Samma dag som tv-programmet sändes rånades en annan skånsk busschaufför på kassan, denna gång i Kvarnby, Malmö.
Arbetssituationen för busschaufförer har försämrats den senaste tiden, och från fackligt håll vill man helst se att hanteringen av kontanter slutar helt och hållet.
Även om kassorna inte är särskilt stora, har kontanter på bussar i storstäder blivit ett problem. Det är uppenbarligen för lockande att råna en ensam busschaufför även om det finns övervakningskameror på plats och bytet inte blir särskilt stort.

Smarta system för att lättare betala en bussbiljett verkar vara svåra att få till. Spontana bussfärder motarbetas om man inte kan köpa biljetten på bussen med vanliga pengar. Kanske är det en lyx värd att avstå från, både för busschaufförernas skull och för tryggare resväg i kollektivtrafiken.
Bland alternativen finns sms-biljetter, kupongförsäljning i kiosker och biljettautomater inne på bussen. Sms-biljetter är redan på väg att permenteras på flera håll i både Skåne och Halland.
Från fackligt håll har man länge krävt kontantfria bussar, och på Kommunal tycker man att det är förfärligt att svenska busschaufförer fortfarande riskerar hot och våld på arbetsplatsen.

I Skåne ligger ansvaret för busschaufförernas arbetsmiljö på de enskilda bussbolagen, som i sin tur är entreprenörer på Skånetrafikens linjetrafik. Skånetrafiken ansvarar i sin tur för det gemensamma betalningssystemet. Ett system uppbyggt för att lätt skylla ifrån sig på någon annan.
Busschaufförer måste få slippa köra utan en överhängande rånrisk, och resenärer måste få känna sig trygga och vilja åka buss.
I andra stora städer både i Sverige och utomlands har man för länge sedan löst kontantfria resor och hittat system som är enkla även för spontanbussåkaren.
Barnvisan beskriver busschauffören som en man med glatt humör. Varför inte låta honom eller henne få behålla det?
Johanna Nylander

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag