Jill Müller hade en ovanlig morgon når hon och 12-15 andra tågresenärer glömdes bort. Foto: PrivatJill Müller hade en ovanlig morgon når hon och 12-15 andra tågresenärer glömdes bort. Foto: Privat
Jill Müller hade en ovanlig morgon når hon och 12-15 andra tågresenärer glömdes bort. Foto: Privat
Foto: Christer WahlgrenFoto: Christer Wahlgren
 Foto: Christer Wahlgren

Jill blev instängd på tåget – fick bryta sig ut

Publicerad

När Jill Müller skulle åka tåg till jobbet i morse gick det inte riktigt som hon hade tänkt sig.

Skånetrafiken glömde hela tågsättet på perrongen – och sen stängdes hon och hennes medresenärer in.

– Det var en obehagskänsla att sitta inlåst. I fall vi inte hade fått kontakt med Skånetrafiken hade man ju fått ringa 112, säger hon.

När Jill Müller kom till Hässleholms station 05.45 ville inte lokföraren släppa in henne eller de andra tolv–femton pendlarna som skulle hoppa på i Hässleholm. Tåget skulle först kopplas samman med ett annat tåg.

– Det var verkligen en speciell morgon, säger Jill Müller, 52.

När de väl fick gå ombord var det början på en lång väntan och Jills försök att kontakta tågpersonalen misslyckades.

– Efter ungefär en kvart gick jag fram för att kolla med konduktören, men dörren till nästa tågdel var låst, säger hon.

Vid det laget pratade hon och hennes medpassagerare skämtsamt om händelsen. "Nu har de kanske glömt oss", sa de.

Dörrarna stängda

När de sen fick syn på en banarbetare i tåget tänkte de att tåget kanske hade något elektriskt fel. Jill Müller ringer då till Skånetrafiken som inte kände till att det stod kvar ett tåg vid Hässleholm.

Efter att pendlarna fått reda på det försökte de ta sig ut ur tåget.

– Då upptäcker vi att dörrarna är stängda och samtidigt bröts strömmen och belysningen försvann i vagnen.

Det blev då lite orolig stämning i vagnen. Men som tur var det inga barn ombord, berättar hon.

– Vi stod och tittade på nödbromsen, men vi visste att om man drar i den och inte är i nöd så får man betala böter.

– Jag ringde upp Skånetrafiken igen och fick svaret 'Det är så fruktansvärt pinsamt, vi glömde ert vagnsätt vid stationen'.

Tåget som hade aldrig kopplats ihop med Jill Müller och de andras tågdel.

Då tog morgonpendlarna saken i egna händer.

– Vi fick med gemensamma krafter bända upp tågdörrarna för att komma ut.

 

Följ Kvällsposten på Facebook och Twitter – där kan du diskutera och kommentera alla våra artiklar!​

Joel Snöbohm
Joel Snöbohm

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag