My name is Bond, James Bond. Gunnar James Bond Schäfer har fått ett nytillskott på sitt agentmuseum – en tvättäkta gondol från Venedig.
My name is Bond, James Bond. Gunnar James Bond Schäfer har fått ett nytillskott på sitt agentmuseum – en tvättäkta gondol från Venedig.

James Bond svävar på moln - efter gondolköp

Publicerad

James Bond, 57, i Nybro svävar på ett lyckomoln.

En tvättäkta gondol från Venedig utgör det senaste nytillskottet på agentmuseet och trängs nu med rariteter som Izabella Scorupcos bikini och BMW:n från Goldeneye.

–Det är en pojkdröm som har gått i uppfyllelse, jublar Bond.

Gunnar James Bond Schäfer lyder museiföreståndarens namn. Mellannamnen James Bond bytte han till sig hos skatteverket 2007.

James Bond i Nybro är alltså en äkta fan av den välskräddade agenten som reser runt jorden och avslöjar brottslingar och för att hylla sin idol skapade Gunnar ett 007-museum. Enligt honom själv det enda i världen.

I utställningslokalerna trängs prylar med anknytning till filmerna, bland annat agentens BMW Z3 från "Goldeneye" och skådisen Izabella Scorupcos bikini från samma film. Men det som James Bond i Nybro jublar mest över just nu är gondolen som han nyss har fått hem från Venedig.

"Pojkdröm"

–Japp, det är en exakt likadan gondol som de hade i "Moonraker" då James Bond plötsligt dök upp i flytetyget på Markusplatsen. Dock inte originalet, säger Gunnar James Bond Schäfer.

Att få hem den till Nybro beskriver han som "en pojkdröm som går i uppfyllelse" eftersom han alltid drömt om att ha en egen gondol.

Gondolen står uppallad i lokalerna på museet och den som vill kan ställa sig i aktern och pröva på att vara gondoljär. På land.

–Det tar tre år att bli en gondoljär men här man kan ställa sig och åtminstone få en känsla av hur det är, säger Gunnar James Bond Schäfer.

Magnus Andersson
Magnus Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag