Tobias Lundqvist från Oliver och Eva.
Tobias Lundqvist från Oliver och Eva.

Internetförsäljning av sexleksaker stoppas

Publicerad

Betalningsföretaget Payson har anmälts till diskrimineringsombudsmannen sedan man stoppat möjligheten för ett företag som säljer sexleksaker at ta betalt med kort via deras betallösning.

– När de börjar bestämma vilken sexuell praktik som är okej eller inte så är man ute på en väldigt farlig väg, säger Tobias Lundqvist som driver webbshopen Oliver & Eva.

I slutet av juni fick Tobias Lundqvist ett mejl från företaget Payson. Sexleksaksbutiken Oliver & Eva hade ett fungerade avtal med betalningsföretaget, men fick nu beskedet att man inte längre skulle kunna använda företagets kortbetalningstjänst. Anledningen var, enligt mejlet, att Payson hade uppdaterat sin policy och att Oliver & Eva inte uppfyllde de krav som företaget har. Payson skriver också att man har restriktioner mot försäljning av sexhjälpmedel.

– Vi förstod det inte alls. Payson har en rutin, de kollar igenom alla företag. Så vi vet att de har kollat igenom vilka produkter vi säljer innan de godkände oss, säger butikens ägare Tobias Lundqvist.

Mejlet kom en fredag och på måndagen veckan efter skulle tjänsten upphöra. Tobias Lundqvist fick snabbt försöka hitta en annan lösning.

– Vi lyckades gaffatejpa ihop en lösning, så vi har haft en fungerande webbshop ändå. Men det har varit mycket jobb och lite sömn de här veckorna.

Han har ringt runt till flera andra företag som erbjuder betallösningar – utan att hitta någon som vill samarbeta med dem. Ett företag har sagt att det är okej att de säljer sexleksaker, men att problemet är att Oliver & Eva också säljer en del sexhjälpmedel som riktar sig till människor som utövar BDSM (ett samlingsnamn för bland annat bondage, sadism, masochism, dominans och underkastelse). Till sist fick han tag på en dansk bank som ville ingå ett avtal.

Tobias Lundqvists teori är att det är utländska kortinlösare, som fungerar som mellanhand mellan de stora företagen Visa och Mastercard och betalningsföretagen, som utövar påtryckningar på de svenska företagen. Enligt Tobias Lundqvist vågar de svenska betalningsföretagen då inte samarbeta med företag som säljer "omoraliska" produkter.

– Vi tycker att det är lite obehagligt att de får bestämma vad som är okej för svenskar att tända eller inte tända på. Det är inte länge sedan produkter riktade mot homosexuella stoppades, nu är det andra minoriteter det gäller.

Även organisationen RFSU (Riksförbundet för sexuell upplysning) ställer sig frågande till Paysons agerande.

– Vi är förstås kritiska till att man har dragit in den här möjligheten. Butiken säljer inte porr utan sexleksaker. Och vill folk köpa sexleksaker ska de få göra det, säger förbundsordförande Kristina Ljungros.

Hon ser det hela som en form av censur.

– Det man riskerar är att censurera saker som riktar sig till hbt-personer och det är ingen utveckling vi tycker är bra. Det är ett allvarligt grepp att inskränka en sådan här sak. Det handlar om sexuell njutning – vad är problemet?

Nu har Payson anmälts av en privatperson till diskrimineringsombudsmannen. Anmälaren vill få prövat om företagets agerande missgynnar personer med viss sexuell läggning.

Kvällsposten har utan framgång försökt nå Payson för en kommentar.

Minna Wallén
Minna Wallén

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst idag