Foto: Martin Thuvesson
 Foto: Martin Thuvesson

Ilskan mot bageriets "lyxnegerbulle"

Publicerad

Martin Thuvesson lokala bageri i Svedala säljer chokladbollar under namnet "Lyxnegerbulle".

När Martin Thuvesson såg skylten blev han både arg och uppgiven.

– Jag kände bara "lägg av", säger han.

Reaktionerna mot bageriet i sociala medier är kraftig.

Martin Thuvesson brukar ofta handla på bageriet. När han i helgen gick in för att handla såg han en skylt som gjorde reklam för bageriets chokladbollar. Texten löd: "Lyxnegerbulle 20 kronor".

– Jag har inte sett skylten tidigare, det här var första gången. Jag blev arg men kände samtidigt "jaha, men själklart ska man göra det ställningstagandet". Det känns lite tröttsamt.

– Det är en fråga som väcker mycket känslor.

När han ifrågasatte skylten fick han ingen respons från bageriets personal.

– Jag kan tycka att den diskussion som kommer efter, med argumentet att det bara är ett namn på ett bakverk som inte har någon betydelse, är ännu mer känslig. För om det bara är ett namn så kan det väl få heta chokladboll och inte det andra.

Starka reaktioner

Martin Thuvesson tog en bild på skylten och postade på sin Facebook. På bageriets egen Facebooksida kommenterar flera personer skylten:

"Varför är det så viktigt för er att kränka mörkhyade människor som ju tar illa vid sig?" skriver en person. "Jag skulle aldrig äta på ett kafé som använder rasistiska ord" skriver en annan.

Till Sydsvenskan säger bageriets ägare att han inte har någon förståelse för att folk reagerar negativt.

– Nej, absolut inte. Om vi har en kund som reagerar på namnvalet så står det tio kunder bakom som bara skrattar. Jag skulle säga att det är 1 av 500 som provoceras av detta, säger han till Sydsvenskan.

Kunder som upplever namnet som negativt hänvisar han till bageriets övriga sortiment.

– Då får de köpa chokladbollen! Vi har fem olika sorters bollar och alla kan inte heta chokladboll, säger han till Sydsvenskan.

Kvällsposten har varit i kontakt med bageriet och pratat med en person som först presenterar sig som ansvarig på bageriet. Han är dock inte intresserad av att prata om skylten.

– Vill du ha en intervju så får du betala för det.

– Vad jag heter och vem jag är inte viktigt. Du får du komma med ett förslag, betala för en intervju och boka det. Annars har jag inga kommentarer om någonting.

Följ Kvällsposten på Facebook och Twitter – där kan du diskutera och kommentera alla våra artiklar!​

Alexander Vickhoff
Alexander Vickhoff

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida