Det må se ut som Ikea, och tusentals svenskar har blivit lurade – men nej, det är bluff. Anmäl sidan till Facebook. Eller kontakta Ikea om du är osäker. Foto: Skärmdump

Det må se ut som Ikea, och tusentals svenskar har blivit lurade – men nej, det är bluff. Anmäl sidan till Facebook. Eller kontakta Ikea om du är osäker.

 Foto: Skärmdump
Ett knep är att titta hur många som "gillar" sidan. Är det ett lågt antal är sidan ny, vilket innebär att den är fejk. Notera även när sidan skapades, samt språket som används. Bristfällig svenska tyder på att inget företag ligger bakom sidan. Foto: Skärmdump

Ett knep är att titta hur många som "gillar" sidan. Är det ett lågt antal är sidan ny, vilket innebär att den är fejk. Notera även när sidan skapades, samt språket som används. Bristfällig svenska tyder på att inget företag ligger bakom sidan.

 Foto: Skärmdump
I det avtal som "kunder" lockas att ingå går det att läsa i det finstilta att pengar dras varje månad. Men för vad? Ingen vara utlovas. Foto: Skärmdump

I det avtal som "kunder" lockas att ingå går det att läsa i det finstilta att pengar dras varje månad. Men för vad? Ingen vara utlovas.

 Foto: Skärmdump

Ikea varnar – för ny bluffsida på Facebook

Publicerad

Låt dig inte luras.

Facebooksidan som utger sig för att vara Ikea – vill i själva verket lura på dig dyra abonnemang. Abonnemang som är svåra att avsäga sig.

– Vi ser allvarligt på det och därför undersöker vi nu om och hur vi kan vidta åtgärder, säger Emil Eriksson, presskontakt hos Ikea.

"Tävlingsdags!" basunerar just nu en bluffsida, som utger sig för att vara Ikea Malmö, på Facebook.

Användare uppmanas att gilla och dela inlägget för chansen att vinna presentkort – och hittills har det fått 6 350 delningar.

Vidare uppmanas användare att klicka på en länk, varpå man måste registrera sig hos en extern sida som ger intrycket att tillhöra Ikea.

Men det gör den inte.

Nej, det här är inte riktiga Ikea. Se upp.

I själva verket tillhör den ett företag som, med blufferbjudanden, lockar kunder att ingå dyra abonnemang som ofta är krångliga att ta sig ur.

Enligt sidan mottar kunden automatiskt ett presentkort värt 300 kronor hos Ikea vid registrering – samt chansen att vinna ytterligare ett presentkort värt 10 000 kronor – men i själva verket ingår man ett "premiummedlemskap" hos en extern part som sedan sänder ut fakturor på drygt 325 kronor månadsvis.

"Medlemskapet fortsätter efter provperioden som en månadsvis abbonemang, om det inte sägs upp inom de första dagarna. Priset för medlemskapet är 499 kr, som dras var 30:e dag via kreditkortet”, står det att läsa i det finstilta, vilket många besökare missar.

Och någon vara får man inte heller.

Var noga med att läsa det finstilta. Det framkommer heller inte vad för typ av "vara" man prenumerar på.

Även en bluffsida som låtsas vara Ikea Örebro har lagt ut en liknande "tävling" som delas friskt.

Flera fall hos Konsumentverket

Expressen har tidigare uppmärksammat ett liknande fall där Sofie, 46, från Överlida trodde att hon erbjöds att köpa ett par löparskor från Nike för 15 kronor. Men i själva verket registrerade hos sig för ett abonnemang hos ett företag i Storbritannien, som i sin tur fakturerade 499 kronor.

Enligt flera drabbade går det inte att komma i kontakt med blufföretagen i fall som dessa.

Under 2015 mottog Konsumentverket hundratals anmälningar från svenskar som råkat ut för liknande erbjudanden och företag.

Men den här gången är det alltså Ikeas varumärke som utnyttjas i jakten på nya abonnenter.

– Kampanjen som sprids via denna sida är fejk där Ikea-varumärket har missbrukats för att vilseleda dig. Vi, Ikea, har ingenting med denna kampanj att göra och tar starkt avstånd från att människor luras på detta sätt, säger Emil Eriksson, presskontakt hos Ikea.

"Dela och sprid gärna"

På Facebook skriver Ikea att de ser över hur man kan stoppa sidor av den här typen.

– Vi ser allvarligt på det och därför undersöker vi nu om och hur vi kan vidta åtgärder. Vi vill att våra kunder ska känna sig trygga med vårt varumärke och vi uppmana er till att vara försiktiga när det kommer till att lämna ut känslig information och klicka på länkar till obekanta sidor. Dela och sprid gärna, säger Emil Eriksson.

I faktarutan nedan finner du enkla tips på hur du undviker att hamna i händerna hos bluffsidor.

Så skyddar du dig

Hur gör man då för att undvika att luras av den här typen av bluffkampanjer?


Det finns ett flertal knep. Här är några:


Om du lockas via Facebook: Notera när sidan skapades. Är den ny är risken stor att den är fejk.

Kontrollera stavningen i inläggen på sidan eller i eventuellt mejl. Innehåller texten bristfällig svenska är det dags att se upp.

Kontrollera hur många "gilla" eller följare en eventuell Facebooksida har. Har den ett väldigt lågt antal följare bör en varningsklocka ringa.

Leder en länk till en sida vars webbadress, alltså URL, känns väldigt främande och innehåller konstiga ord och tecken, samt utländska domännamn – stäng ner sidan.

Utgå alltid från att den här typen av tävlingar är bluff. Stora, seriösa företag ägnar sig vanligtvis inte åt kampanjer där användare ska gilla eller dela innehåll.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida