Rasmus Mørch fick först 1,2 miljoner danska kronor insatta på sitt konto. Dagen därpå fick han 570 000 till. Foto: PRIVATRasmus Mørch fick först 1,2 miljoner danska kronor insatta på sitt konto. Dagen därpå fick han 570 000 till. Foto: PRIVAT
Rasmus Mørch fick först 1,2 miljoner danska kronor insatta på sitt konto. Dagen därpå fick han 570 000 till. Foto: PRIVAT
Utbetalningarna har gjorts från Ikea utanför Köpenhamn. Bilden visar ett annat varuhus. Foto: Lasse SvenssonUtbetalningarna har gjorts från Ikea utanför Köpenhamn. Bilden visar ett annat varuhus. Foto: Lasse Svensson
Utbetalningarna har gjorts från Ikea utanför Köpenhamn. Bilden visar ett annat varuhus. Foto: Lasse Svensson

Ikea satte in 2 miljoner på Rasmus bankkonto

Publicerad

Jultomten finns på Ikea i Danmark.

Under ett par dagar fick minst 700 kunder riktigt mycket pengar utbetalda till sina konton.

Fastighetsmäklaren Rasmus Mørch var en av dem. På hans konto landade motsvarande 2,2 miljoner kronor efter ett besök vid returdisken i varuhuset.

Den danske fastighetsmäklaren berättar att hans vänner redan under skoltiden kallade honom för pojken med guldbyxorna.

- Jag har alltid haft turen på min sida. Jag är typen som kunde stå på ett diskotek och när jag tittade ner kunde jag ha en 500 kronors sedel under skorna.

Det som inträffade i måndags överträffar dock alla tidigare händelser i 29-åringens liv.

Alltihop började med att han besökte Ikea-varuhuset i Tåstrup utanför Köpenhamn för att återlämna en del kökstillbehör efter renovering i bostaden.

Egentligen skulle Rasmus fått tillbaka omkring 9 000 danska kronor.

Men när han senare på kvällen tittade på sin datorskärm upptäckte han till sin skräckblandade förtjusning att det först skett en överföring på 1, 2 miljoner danska kronor - motsvarande 1,5 miljoner svenska kronor - till hans konto.

- Jag hade lagt mig i sängen och bara hörde hur det plingade till gång på gång. Jag fick väcka min sambo och sa att det håller på att ske något helt galet, berättar han i danska Ekstrabladet.

Tog kontakt med Ikea direkt

Dagen efter tog han omedelbart kontakt med Ikea-varuhuset, som knappt ville tro på hans uppgifter. Men allt var sant och från Ikeas sida lovade man att dra tillbaka den generösa återbetalningen från kontot.

Fast dagen efter hände samma sak igen. Då landade motsvarande 570 000 kronor på kontot och en ny telefonvända behövdes till varuhuset.

- Jag övervägde aldrig någon gång att gå ut och roa mig för pengarna, säger Rasmus. Men jag har läst om andra felaktiga utbetalningar där kunderna behållit pengarna. I ett fall försvann en halv miljon kronor, men personen ifråga fick bara 120 dagar i fängelse.

Från Ikeas sida är man naturligtvis tacksam för att Rasmus tog kontakt med varuhuset.

Ett tekniskt fel

Tina Lindharth, kommunikationsansvarig för Ikea i Danmark, uppger för Ekstrabladet att det sammanlagt handlar om 700 danska kunder som fått för mycket pengar återbetalda på sina konton.

I vissa fall har en och samma kund fått samma belopp utbetalt upp till 190 gånger, enligt Ikea.

Alltihop skylls på ett tekniskt fel. De som "drabbades" var alla kunder som betalat med Diners kreditkort, American Express eller med det danska Dankortet.

Rasmus Mørch har för sin del redan fått sin belöning från Ikea.

- De skrev i ett brev att de är beredda att bjuda mig och en ledsagare på en kopp kaffe och en kaka nästa gång vi är i varuhuset.

När Kvällsposten talade med Rasmus på fredagseftermiddagen hade Ikea ännu inte tagit tillbaka några av sina pengar från kontot.

- Det verkar inte som de vill ha sina pengar. Nu överväger jag nästan att ta sambon med ut på stan och göra en riktigt trevlig kväll, säger han.

På de svenska Ikeavaruhusen har man inte haft den här typen av problem.

- Nej, sådana bekymmer har vi inte haft, säger Anna Pilkrona Godden, pressansvarig för Ikea i Sverige.

Lars-Olof Strömberg
Lars-Olof Strömberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag