Hyrläkare missade mannens brutna ben

Publicerad

OSKARSHAMN. Mannen hade blivit klämd mellan två truckar och kom in till sjukhuset med flera frakturer i benet.

Men den inhyrda läkaren ansåg inte att mannen behövde vård och skickade hem honom med ett löfte om att han snart skulle vara på benen.

Nu riktar inspektionen för vård och omsorg (IVO) kritik mot hyrläkaren, rapporterar Hallandsposten.

En man kom in med ambulans till Oskarshamns sjukhus efter att ha klämt benet mellan två truckar på sitt jobb.

Men överläkaren som arbetade på akutmottagningen ansåg inte att mannen var särskilt illa däran. Läkaren ska bara ha gjort en snabb undersökning innan han konstaterade att det inte behövdes någon röntgen. I stället gjorde läkaren bedömningen att det handlade om en klämskada och att mannen skulle vara på benen bara ett par dagar senare.

Kritiseras

Enligt patientens egen berättelse kunde han knappt ta sig från undersökningsrummet ens med kryckor. När han härdat ut i sex dagar åkte han till akuten i Kalmar. Där kunde sjukvårdspersonalen konstatera att mannen hade två benbrott.

Saken anmäldes till IVO som nu valt att rikta kritik mot hyrläkaren. Enligt myndigheten har läkaren brustit i undersökning, behandling och journalföring. Även två chefsläkare vid sjukhuset ska ha yttrat sig i granskningen och där varit kritiska till hur hyrläkarens skött ärendet.

Helena Sjögren
Helena Sjögren

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag