En svårt sjuk patient transporterades i hög fart med ambulans från Halmstad till Universitetssjukhuset i Lund. Mitt på motorvägen märkte föraren att ambulansen blev skakig. Ambulansen på bilden är inte den aktuella ambulansen. Foto: Anna-Karin Nilsson

En svårt sjuk patient transporterades i hög fart med ambulans från Halmstad till Universitetssjukhuset i Lund. Mitt på motorvägen märkte föraren att ambulansen blev skakig. Ambulansen på bilden är inte den aktuella ambulansen.

 Foto: Anna-Karin Nilsson

Hjul-bultar lossnade under ambulansfärd

Publicerad

Mitt under ilfärd på motorvägen upptäcktes att ett hjul på ambulansen satt löst efter att flera bultar hade lossnat.

– Det kan ju ha varit något som har hänt på vägen, det kan jag inte säga förrän analysen är gjord, säger Susanne Svensson, som är verksamhetschef för ambulanssjukvården i Halland.

Det uppstod ett smärre drama under en ambulansfärd mellan Halmstad och Lund i förra veckan. En svårt sjuk patient transporterades i hög fart med ambulans från Halmstad till Universitetssjukhuset i Lund. Mitt på motorvägen, i höjd med Ängelholm gick något snett. Föraren märkte att ambulansen blev skakig.

Susanne Svensson, som är verksamhetschef för ambulanssjukvården i Halland berättar om hädelsen:

– Bilen började kränga och de stannade ambulansen vid vägkanten och ser att det är ett par hjulbultar som lossnat.

Ny ambulans skickades

Efter upptäckten larmades SOS varpå en ny ambulans skickades ut. Personalen fick också kontakt med det ansvariga däckföretaget, som kunde skicka en reparatör från Ängelholm. Denne kom till platsen innan den nya ambulansen hunnit dit och kunde sätta på nya hjulbultar. Man kunde sedan fullfölja transporten till Lund utan att patienten behövde flyttas till ett nytt fordon.

Hur lång fördröjning blev det?

– Det har jag inga tider på, så det vet jag inte i nuläget, säger Susanne Svensson.

Stående rutiner

Hon menar att något liknande aldrig har hänt under henne åtta år som verksamhetschef. Och några exta säkerhetsåtgärder vidtas inte efter det inträffade.

– Vi har redan stående rutiner hur man ska kontroller bilarna och gör dagliga kontroller och veckokontroller.

Men har det då brustit i denna kontroll?

– Det kan ju ha varit något som har hänt på vägen, det kan jag inte säga förrän analysen är gjord.

Man har från ambulanssjukvårdens sida rapporterat en avvikelse och skrivit en tillbudsanmälan.

– Det kommer också göras en händelseanalys och att vi kan se var bristerna har varit och se till så att det inte händer igen, säger Susanne Svensson.

Varken patienten eller personal uppges ha kommit till skada under händelsen.

Malin Forsberg
Malin Forsberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag