Ann-Kristin känner sig "överkörd" efter sjukvårdens bemötande efter att hennes mage sprack. Bilden nere till vänster visar hur hennes mage ser ut efter operationen. Vill hon få bukplastik för sina skador måste hon bekosta det själv. Foto: Rickard Nilsson
Ann-Kristin känner sig "överkörd" efter sjukvårdens bemötande efter att hennes mage sprack. Bilden nere till vänster visar hur hennes mage ser ut efter operationen. Vill hon få bukplastik för sina skador måste hon bekosta det själv.  Foto: Rickard Nilsson

Hennes mage sprack och tarmarna rann ut

Publicerad

Ann-Kristin Nilsonius, 46, reste sig upp efter operationen. Då sprack magen och tarmarna rann ut i hennes famn.

Den traumatiska händelsen har förändrat hennes liv men hon får ingen ersättning.

– Tarmarna trillade ut och hängde, berättar hon.

Det var Norra Skåne som först uppmärksammade händelsen.

Ann-Kristin Nilsonius från Vankiva utanför Hässleholm opererades i augusti 2011 för godartade cystor. Efter att ha lidit av blödningar i flera år bestämde sig Ann-Kristin för att dessutom operera bort livmodern. Men operationen som skulle göra hennes liv så mycket enklare blev i stället en utdragen mardröm.

Efter ett kejsarsnitt och ytterligare en magoperation var Ann-Kristin bukhinna mycket skör.

– Jag talade om för läkarna att jag tidigare hade genomgått operationer i min buk och de noterade allting, säger Ann-Kristin Nilsonius.

Tarmarna rann ut

Bara en dryg vecka efter operationerna var hon tvungen att åka tillbaka till sjukhuset. Operationssåret var infekterat och hon mådde illa.

– Jag fick ta ambulans in, säger hon.

Väl på sjukhuset blev hon lagd i en sjuksäng med instruktionen att ligga stilla. Agrafferna, metallnitar som används i stället för stygn, togs bort inför röntgen. Men i väntan på röntgen blev hon kissnödig och kallade på sköterskan.

– Jag hann inte mer än ställa mig upp så trillade tarmarna ut och hängde, säger hon.

Med maginnehållet i knäet fick hon instruktioner av sköterskan att lägga sig ner och trycka på larmet. Personalen kom inrusande, men meddelade Ann-Kristin att de inte kunde ta henne till operation. Tarmarna virades in i blöta kompresser med organen ovanpå magen.

– De proppade mig men en massa smärtstillande, men det hjälpte ju inte, säger hon.

Hon blev liggande i timmar i väntan på operation.

– Bara den här bilden av tarmarna man hade i huvudet och som jag har än i dag är fruktansvärt, säger hon.

Magmusklerna var sönderskurna

Efter operationen fick hon vara kvar på sjukhuset i ytterligare två veckor. Men knappt två dagar efter att hon hade fått komma hem var hon tillbaka i sjuksängen.

– Det visade sig att jag hade fått en ny jättekraftig infektion.

Antibiotika och en gördel blev lösningen. Men snart började Ann-Kristin få nya smärtor i magen. Än en gång fick hon åka in akut. Den här gången hade hon fått en infektion i tarmarna. Läkarna ville genomföra en laparoskopi.

– Men det gick inte, säger Ann-Kristin.

Efter en ny röntgen visar det sig att hela bukhinnan var öppen och även att magmusklerna var sönderskurna. Hon fick en remiss till Malmö, men operationen dröjde.

– Det tog evigheter och tarmarna hängde långt ner. Gick jag i trappor fick jag gå och hålla mellan benen, så ont hade jag, säger hon.

Måste betala själv

I början av 2012 blev hon till sist lagd under kniven. Dels skulle ett nät opereras in för att hålla på tarmarna plats, dels blev hon lovad att den kosmetiska biten skulle ordnas.

Men när hon vaknar upp efter operationen var det bara det invändiga som var åtgärdat. När hon senare fick besöka en plastikkirurg menade han att det handlade om ett skönhetsingrepp.

– Han i stort sett skrattade åt mig och tyckte att det var ingenting, säger hon.

Ann-Kristin har nu problem med illaluktande svampinfektioner i hudvecken. Vill hon genomföra bukplastik får hon bekosta det själv. Däremot har hon nu blivit lovad att få naveln borttagen.

– Jag är så pass deprimerad och dålig så jag känner mig inte hjälpt av det.

Hon tycker att det är jobbigt att visa upp sig bland folk till exempel på badhuset. Dessutom måste hon ta laxermedel en gång i veckan för att hennes tarmar ska fungera.

Journaler saknas

På uppmaning av läkare i Kristianstad är händelsen anmäld till Patientförsäkringen LÖF. Där har hon fått avslag två gånger och även fått nej av nämnden.

Ulf Hellbacher, ordförande i Patientskadenämnden, säger att ersättning enbart utgår om skadan kan undvikas.

– Det är hemskt, men vår bedömning var att det inte gick att undvika, säger han.

Ann-Kristins enda chans att överklaga är att ta frågan till domstol.

– Jag som har sjukersättning kan inte anlita advokat och överklaga deras beslut.

När Ann-Kristin begärde ut sina egna journaler upptäckte hon dessutom att vissa fattades. Efter kontakt med LÖF Kunde hon konstatera att inte heller de fått alla journaler.

– Detta är mygel hela vägen. Jag känner mig så överkörd.

"Orkar inte mer"

Hennes förtroende för sjukvården är nu lika med noll. Hon drar sig för att ta kontakt med dem.

– Jag orkar inte mer, jag känner mig så illa bemött, säger hon.

Händelsen är nu anmäld till socialstyrelsen, men Ann-Kristin Nilsonius vet att något beslut kan dröja.

– Jag vet inte vad jag ska ha för bevis för att visa för dem att de har gjort fel.

Helena Sjögren
Helena Sjögren

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag