Liza Bui. Foto: Bertil Nilsson/Norra SkåneLiza Bui. Foto: Bertil Nilsson/Norra Skåne
Liza Bui. Foto: Bertil Nilsson/Norra Skåne
Några av de räkningar Liza Bui fått utan att ha beställt någon av varorna.- Foto: PrivatNågra av de räkningar Liza Bui fått utan att ha beställt någon av varorna.- Foto: Privat
Några av de räkningar Liza Bui fått utan att ha beställt någon av varorna.- Foto: Privat

Hennes identitet blev kapad: Tar hela ens liv

Publicerad

När en säljare från Mediamarkt ringde till Liza Bui för att prata om den telefon hon köpt trodde hon först att någon stulit hennes bankkort. Men det visade sig vara mycket värre än så – någon hade kapat hennes identitet och tillverkat ett falskt id-kort med hennes uppgifter.

Nu rasar räkningarna in i hennes brevlåda hemma i Bjärnum.

– Vi är uppe i beställningar för 150 000 kronor nu men det är nog inte över, säger hon.

Liza Bui, 37, är bosatt i Bjärnum och arbetar på en skönhetssalong inne i Hässleholm. Hon brukar inte handla på avbetalning så när samtalet kom tänkte hon inte alls i de banorna.

– Han ringde och sa att jag hade köpt en telefon hos dem, och när jag sa att det inte stämde sa han "då har du blivit lurad", säger hon.

– Jag fick panik och ringde genast till banken och spärrade kortet. Det enda jag kunde tänka var att någon stulit det eller kommit över kortnumret.

Hade köpt 12 smartphones

Det hade givetvis inte varit roligt – men inte heller någon katastrof. Liza Bui är nämligen noga med att aldrig ha stora belopp på det konto som är kopplat till kortet, utan för över vid behov.

Men det visade sig snart inte vara det som hänt. Telefonen var köpt på avbetalning.

När hon började ringa runt visade det sig att det inte var den enda telefonen som köpts i hennes namn.

Telenor hade sålt fyra, fyra smartphones hade beställts av Halebop och fyra hade köpts på Tre.

På Mediamarkt hade bedragarna köpt en TV och en playstation och på köpcentret Väla i Helsingborg en klocka för 45 000 kronor.

För att få ut sakerna hade ett falskt körkort visats upp. På det fanns Lizas personuppgifter men en annan bild. Kontrollnumret visade sig dessutom vara påhittat.

Svårt att spärra uppgifter på helgen

– 45 000 kronor på avbetalning. Jag visste inte ens att det gick! Hur kan man lämna ut en klocka för 45 000 utan att kolla att det verkligen är rätt person, säger Liza Bui.

Då bedrägerierna upptäcktes i lördags var det svårt att nå alla instanser hon behövde för att kunna spärra sina uppgifter.

– Jag ringde Telenor, UC, alla kreditinstitut, men alla var stängda. Det är fruktansvärt att det går att låna nästan hur mycket som helst sju dagar i veckan, dygnet runt via sms, men när man ska spärra kan man bara nå dem under vardagar.

Identitetskapningen är polisanmäld och utreds nu av bedrägeriroteln hos polisen i Kristianstad.

Kan finnas övervakningsbilder

Liza Bui säger att det finns kopior på det falska id-kortet och har hopp om att bedragarna fastnat på bild i någon av de butiker som har kameraövervakning.

Men hon vet ännu inte hur mycket pengar det kommer att landa i när allt är över.

– Det bara tickar på. Vi väntar in alla brev, vi vet inte hur mycket det här kommer att sluta på. Vi vet att det är uppe i 150 000 kronor nu men vi tror att det kommer mer, säger hon.

Liza Bui säger att hon är tacksam över att få hjälp av sitt försäkringsbolag då hennes hemförsäkring omfattar id-kapningar.

– Det är så kränkande och det värsta är att det kan drabba vem som helst. Alla kan hitta ditt personnummer på nätet. När det har hänt måste man spärras överallt. Om jag nu skulle behöva handla något på avbetalning, även om jag inte brukar det, kan jag det inte – de tar hela ens liv.

Norra Skåne/Skånska dagbladet var först med att berätta om id-kapningen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag