Johan Linde på Våningen och Villan är eld och lågor över objektet i Falsterbo som kittlar skaparlusten: Miami Beach men i Skandinavisk tappning. Foto: David JohanssonJohan Linde på Våningen och Villan är eld och lågor över objektet i Falsterbo som kittlar skaparlusten: Miami Beach men i Skandinavisk tappning. Foto: David Johansson
Johan Linde på Våningen och Villan är eld och lågor över objektet i Falsterbo som kittlar skaparlusten: Miami Beach men i Skandinavisk tappning. Foto: David Johansson
Johan Linde på Våningen och Villan är eld och lågor över objektet i Falsterbo som kittlar skaparlusten. Foto: ProvatJohan Linde på Våningen och Villan är eld och lågor över objektet i Falsterbo som kittlar skaparlusten. Foto: Provat
Johan Linde på Våningen och Villan är eld och lågor över objektet i Falsterbo som kittlar skaparlusten. Foto: Provat
Ryttargården. Foto: PrivatRyttargården. Foto: Privat
Ryttargården. Foto: Privat
Bilden har tagit över mer och mer som bärande element i mäklarannonserna. Men texten lever än. Foto: David JohanssonBilden har tagit över mer och mer som bärande element i mäklarannonserna. Men texten lever än. Foto: David Johansson
Bilden har tagit över mer och mer som bärande element i mäklarannonserna. Men texten lever än.  Foto: David Johansson

Mäklarna ska sälja bostäder – med poesi

Publicerad

På balkongen (i sydvästläge) du, i det rymliga vardagsrummet vi. Mäklarpoesin lockar till läsning men frågan är om det säljer objekt.

– Jag fick lite försiktig uppskattning. Några som tyckte det var trevligt skrivet. men det blev inga stående ovationer, säger mäklaren Lars-Eve Sjölund på Landgren.

"Med havet som granne", "....ett stenkast ifrån", "rum att njuta i". Om en bild säger tusen ord kan mäklarpoesi säga ännu mer. Johan Linde, vd på Våningen & Villan vänder sig emot begreppet "mäklarpoesi" men medger att de objekt han säljer kittlar den kreativa ådran.

Och det vill han förmedla även i text.

– Jag har varit i den här branschen i 25 år nu och tyckte rätt tidigt att mäklarna skrev ganska torftigt. Ända till för 15 år sedan kunde man till exempel hitta annonser där kunde stå saker som Parkett: TPT:KLK och det betydde då att det fanns parkett på golvet, tapet och en klädkammare. Man fick inte helhetsbilden, säger Johan Linde som menar att det handlar om att ledsaga läsarna genom lägenheten, villan eller vad det nu är och samtidigt försöka få med den känsla säljaren vill förmedla.

 

Ska inte överdriva

– Man kan lyfta fram hemmet och dess styrkor utan att det blir överdrivet.

– Men det är naturligtvis en gränsdragning. Man ska aldrig måla upp en bostad så att visningsbesökaren blir besviken. Då faller ju bilden när besökaren väl kommer, säger Johan Linde som till exempel citerar Hjalmar Gullberg i sin text om det senaste objektet som kittlat hans kreativa ådra. En 2-plansvilla med infinitypool ritad av Jonas Lindvall i Falsterbo med "Signalement från världens olika hörn men på den skånska sandmyllan". De signalement som figurerar i texten är bland annat Ibiza, Hamptons och lite "Miami Beach men i Skandinavisk tappning".

Lars-Eve Sjölund på Landgren ville också förmedla husets känsla när han skrev om "En korsvirkeslänga med vasstak" i somras. Och besöket i huset lockade fram den inre lyrikern i mäklaren.

"Det välbekanta klingandet från tunt finporslin ackompanjeras av göken på avstånd, och fotavtrycken från pooldoppet har sedan länge avdunstat nu när kvällssolen sätter sig över rapsfälten. Men under fikabordet avger fortfarande kullerstenen sin dagsskörd av värme, så det var nog tur ändå att du bakade två sockerkakor."

– Jag ville förmedla känslan som man fick i huset, säger Lars-Eve Sjölund som berättar att just den texten var ett avsteg från hans vanliga alster.

 

Inga författardrömmar

Han när inga hemliga författardrömmar utan fick feeling och skrev på inspiration.

Efteråt har han fått viss uppskattning för texten även om det inte blev något lyrikpris.

– Det var väl lite granna en engångsföreteelse. Texten var lite lång så jag fick korta den när vi skulle ha in den som tryckt annons. Då blev den mer traditionell.

Under årens lopp har mäklartexterna även fått professionella uttolkare. Bland annat har Björn Ranelid skrivit åt Notar i Stockholm och nu senast åt mäklarfirman Helsinghouse i Helsingborg.

Och när en mäklarfirma talar Ranelidska kan det heta så här om ett boende i Pålsjö skog.

" Det löper ett järnvägsspår genom skogen som en del av Västkustbanan. Om man lägger örat mot rälsen kan man höra gamla tider. Bäckar rinner till Öresund. Slottet kan siktas utan kikare."

– Man måste kunna vara lite djärv, säger Björn Ranelid om uppdraget som han närmat sig med yttersta allvar.

 

Poesi med ärlighet

Författaren talar om utmaningen att utifrån fasta parametrar (kvadratmetrar, balkongläge och avstånd till närmaste kulturinrättning) åstadkomma något lustfyllt och läsvärt.

– Allt det där har jag i huvudet. I detta ska jag försöka gjuta en slags poesi men med ärlighet, säger Björn Ranelid.

– Det ska inte vara något svulstigt blomsterspråk där jag svävar ut i metaforer. Det ska finnas en attraktionskraft i annonsen, men den ska borga för sanningshalt, ärlighet och objektivitet. I det ska det också finnas en lekfullhet med orden utan att den är oärlig mot en presumtiv köpare. Man ska kunna stå för allt man har skrivit och det har jag gjort också, säger Björn Ranelid.

– Jag skapar olika rum i språket. och vill jag ha lite luft i språket går jag ut på balkongen och känner vindarna, då lyfter språket. Sedan kanske jag går in i köket och då får jag fälla in klaffarna på språkets festbord. Har du hört vilket språk jag har?

Studerade du andra annonser innan du skrev?

– Nej, det behövde jag inte. Jag har genom åren läst så många annonser och flyttat 13-14 gånger. Så jag har erfarenhet. Jag är bara lekman, men det är klart att jag är observant på språket, säger Björn Ranelid som utlovar hittelön till den som hittar ett enda "...ett stenkast ifrån" i hans produktion.

– Jag är kliniskt noggrann med att inte använda en massa klichéer.

Björn Ranelid har inte lagt sig i själva försäljningsbiten efter utfört uppdrag men berättar att mäklarfirman åtminstone varit nöjda med vad de fått. Efteråt har författaren även blivit inhyrd av en mäklarfirma i Kalmar för att tala om sitt språk och hur man kan använda det.

– Jag hade enormt roligt när jag skrev men det är ett tufft arbete ska du veta. Det är inget du leker fram.

Henrik Högström
Henrik Högström

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag