Gunhild har många vackra kreationer som ska få plats i hennes garderober. Foto: Christer WahlgrenGunhild har många vackra kreationer som ska få plats i hennes garderober. Foto: Christer Wahlgren
Gunhild har många vackra kreationer som ska få plats i hennes garderober. Foto: Christer Wahlgren
Gunhild Carling i nyinköpt, gul "vampklänning!" som sitter extra tajt. "Nu har jag tränat så att jag kan bära upp mina nya klänningar", säger Gunhild. Foto: Christer WahlgrenGunhild Carling i nyinköpt, gul "vampklänning!" som sitter extra tajt. "Nu har jag tränat så att jag kan bära upp mina nya klänningar", säger Gunhild. Foto: Christer Wahlgren
Gunhild Carling i nyinköpt, gul "vampklänning!" som sitter extra tajt. "Nu har jag tränat så att jag kan bära upp mina nya klänningar", säger Gunhild. Foto: Christer Wahlgren
Gunhild Carling, hårdast arbetande kvinnan i svensk showbiz just nu, med sin älskade resväska, på väg, tillbaka i tiden mot jazzens guldår. Här är Gunhild i en lite "snällare" outfit, stickad klänning i folklorestil. Foto: Christer WahlgrenGunhild Carling, hårdast arbetande kvinnan i svensk showbiz just nu, med sin älskade resväska, på väg, tillbaka i tiden mot jazzens guldår. Här är Gunhild i en lite "snällare" outfit, stickad klänning i folklorestil. Foto: Christer Wahlgren
Gunhild Carling, hårdast arbetande kvinnan i svensk showbiz just nu, med sin älskade resväska, på väg, tillbaka i tiden mot jazzens guldår. Här är Gunhild i en lite "snällare" outfit, stickad klänning i folklorestil. Foto: Christer Wahlgren
Gunhild bakom sitt trumset i 40-talsinspirerad, blommig sommarklänning, redo för våren och sommarens konserter. Foto: Christer WahlgrenGunhild bakom sitt trumset i 40-talsinspirerad, blommig sommarklänning, redo för våren och sommarens konserter. Foto: Christer Wahlgren
Gunhild bakom sitt trumset i 40-talsinspirerad, blommig sommarklänning, redo för våren och sommarens konserter. Foto: Christer Wahlgren
Ljusblå vårkappa med den givna boan, och, givetvis damasker, här utanför huset i Stockamöllan. Foto: Christer WahlgrenLjusblå vårkappa med den givna boan, och, givetvis damasker, här utanför huset i Stockamöllan. Foto: Christer Wahlgren
Ljusblå vårkappa med den givna boan, och, givetvis damasker, här utanför huset i Stockamöllan. Foto: Christer Wahlgren
Kreativs kaos i en av Gunhilds välfyllda garderober. Foto: Christer WahlgrenKreativs kaos i en av Gunhilds välfyllda garderober. Foto: Christer Wahlgren
Kreativs kaos i en av Gunhilds välfyllda garderober. Foto: Christer Wahlgren

Gunhild: "Klädbyten är ju lite av min grej"

Publicerad

STOCKAMÖLLAN. Gunhild Carling gör en resa bakåt i tiden.

Inte bara vad gäller musiken utan även vad gäller kläderna - allt kommer från jazzens guldår.

- Jag älskar kläder som framhäver de kvinnliga formerna, markerad midja och byst, säger Gunhild Carling när Kvällsposten gör en djupdykning i hennes väl tilltagna garderob hemma i Stockamöllan.

Gunhild Carling, 40, är konsekvent vad gäller såväl musik som mode.

När vi rotar i hennes garderob avslöjar Gunhild att hon aldrig går i mysbyxor hemma.

Det är full mundering, dygnet runt. Även privat.

– Till och med när jag går ner till Eliassons Livs, Ica-butiken i byn, så går jag gärna i en småblommiga, 40-talsklänning, det är min vardagsklädsel, säger hon.

Gunhilds hem är på första plan som en jättelik musikverkstad och workshop. På andra våningen är det förutom sovrum rikligt med garderober. Klänningar, kappor och skor från 20-talet och framåt.

Men sällan senare än sent 50-tal. Det ska passa ihop med musiken. Glamouröst, glittrigt och djupa dekolletage.

Gunhild: "Nu har jag tränat"

– Nu har jag tränat mig till en mer perfekt figur så jag behöver inte skämmas för att dra på mig en figurnära galaklänning, säger Gunhild med ett leende.

En del av Gunhilds retro-garderob är nysydda plagg från svenska Emmy Design.

Andra kommer från några av hennes favoritbutiker på Manhattan och Brooklyn.

Stil är viktigt både vad gäller det musikaliska uttrycket och den visuella presentationen.

Det går inte att fuska om man gjort sig till ambassadör för Bix Beiderbecke, Duke Ellington, Satchmo och Cab Calloway.

Varje epok i jazzens historia har sina kläder, och sin stil.

– När jag är hemma och skriver låtar tar jag gärna på mig en klänning som stämmer med känslan jag vill få fram i musiken.

Då funkar knappast en Versace-blåsa, även om den skulle sitta fint på Gunhild.

Hon är inte heller så förtjust i långbyxor och jag har nog aldrig sett henne i jeans.

Där har hon vissa likheter med Kinks-sångaren Ray Davies...

Möjligtvis kn hon tänka sig ett par Capri pants från 50-talet med ballerinaskor och fransk seglartröja.

Misses Dressy – en favorit

Vilken är din favoritbutik i New York?

– Misses Dressy är min verkliga favorit, en butik jag ständigt återvänder till, men bäst är att hitta en skräddare som syr upp till Broadway-musikalerna, de har överblivna grejer som man kan köpa även om man kanske får sy om en del.

– Klädbyten är ju lite av min grej och på Broadway finns de absolut fräckaste klänningarna.

Favorotepok i glamourmodets historia?

– 20-talet, Gatsby-eran, det är den epok jag helst skulle ha velat uppleva.

– Men samtidigt så är 20-talsmodet rakt och har inga former. Det kom först på 50-talet, med Marilyn Monroe och Jayne Mansfield.

Ljusblå vårkappa med den givna boan, och, givetvis damasker, här utanför huset i Stockamöllan.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst idag