Det blev stopp i trafiken på Sturup efter ett omfattande strömavbrott. Bild från 2007. Foto: JOHAN NILSSON / SCANPIX
Det blev stopp i trafiken på Sturup efter ett omfattande strömavbrott. Bild från 2007. Foto: JOHAN NILSSON / SCANPIX

Hela flygplatsen var utan ström

Publicerad

Malmö Airport drabbades av ett omfattande strömavbrott på onsdagseftermiddagen.

Ett hundratal resenärer låstes in i flygplatsens terminal.

– Ja, vi har haft ett strömavbrott och därför höll vi flygtrafiken. Jag kan inte spekulera i orsaken till avbrottet, säger Ulf Wallin, presschef på Swedavia.

Sturup drabbades av ett stort strömavbrott strax innan klockan 16. Hela flygplatsens terminal blev strömlös och Swedavia valde att hålla trafiken, även om banljusen fungerade ute på landningsbanorna. 

– Både incheckning och säkerhetskontroll slutade fungera och vi kunde därför inte släppa på fler passagerare, säger Åsa Öhman, pressansvarig på Swedavia.

Flygtrafiken stoppades

Trafiken fick alltså hållas samtidigt som flygplatsen felsökte och försökte lösa problemet. Även hotellet som ligger vid flygplatsen var drabbat av avbrottet.

– Flyg som ska landa får hållas. De plan som måste landa får göra det och då får passagerarna får sitta kvar i planen. Det är ju tufft väder nu, men vi vet inte vad som orsakat felet och har inte heller någon prognos, förklarade Ulf Wallin då.

Hur många passagerare som drabbats går inte att säga. Enligt Swedavia var det tre till fyra flighter som berördes av felet. Efter klockan fem kom strömmen tillbaka och flygtrafiken började släppas på. 

– Vi beklagar de som drabbats och vi släpper på planen allt eftersom. Tidigare under dagen har vi haft inställda flighter på grund av hårda väderförhållanden men det ser ut som att vindarna lugnat sig, säger Åsa Öhman.

Orsaken till avbrottet är fortfarande okänd och Åsa Öhman vill inte spekulera i om det är ovädret som fått strömmen att gå.

Satt fast i terminalen

En pilot, som vill vara anonym, anlände från Stockholm med sitt plan strax innan klockan fyra. När han kom genom terminalen hade utgångarnas ståljalusier gått ner. Tillsammans med 150 passagerare satt han fast i terminalen.

– Vi fick ingen information och belysningen var dålig. Människor blev frustrerade, oroliga och arga. Jag blir orolig när det inte finns någon utrymningsplan om det skulle börja brinna, säger piloten.

Piloten beskriver hur personalen på flygplatsen sprang runt som yra höns utan att kunna ge någon information till resenärerna. Därför tog han själv upp telefonen och sökte flygplatschefen hos Swedavia. Där fick han till svar att chefen befann sig i Barcelona. Någon ersättare för rollen fanns inte.

– När jag äntligen nådde honom och ifrågasatte varför det inte fanns någon information eller handlingsplan om flygplatsen skulle behöva utrymmas, slängde flygplatschefen på luren. Det gör förstås att jag funderar på hur kapaciteten ser ut och om jobbet skulle kunna skötas bättre, säger piloten.

Ifrågasätter flygplatschefen

En halvtimme senare kunde passagerarna lämna terminalen. Men piloten tycker att oroande brister blottades under tiden som flygplatsen var låst. 

– Jag ifrågasätter hur saken sköttes. Om det är bristfällig belysning på grund av en strömlös flygplats och det skulle börja brinna bör det finnas en handlingsplan. Det måste finnas information från medarbetarnas sida och en flygplatschef kan inte lämna sin post och ta en solig semester i Barcelona utan en ersättare, säger han.

Åsa Öhman beklagar att passagerarna upplevde att det inte fanns någon information. Flygplatsen har alltid terminalvärdar på plats som är beredda på att svara på frågor och ge information.

– För mig är det svårt att säga det såg ut på plats, under ett kort tag var det helt mörkt och då kan jag bara beklagar de resenärer som drabbades.

Fanns chef på plats

Piloten ifrågasatte att flygplatschefen inte fanns på plats. Enligt Åsa Öhman finns det alltid en jourhavande flygplatschef som ansvarar för driften av flygplatsen. Så även under dagens strömlösa timme.

– Ja, det finns alltid. Den drabbade verkar inte fått prata med den personen, det borde han fått.

Karin Hangasmaa Selåker
Karin Hangasmaa Selåker

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag