Mamma Ida Djerf med nu 1-åriga sonen Harry. Foto: PrivatMamma Ida Djerf med nu 1-åriga sonen Harry. Foto: Privat
Mamma Ida Djerf med nu 1-åriga sonen Harry. Foto: Privat

Harry, 1, fick för hög medicindos

Publicerad

Ida Djerf i Ljungby tog med sonen Harry, som hade stora utslag, till läkaren. 

Utan att undersöka honom skrev läkaren ut en medicindos – som visade sig vara mycket för hög.

– Läkaren hade skrivit ut en vuxendos. Först blev jag rädd sen förbannad, säger Ida Djerf.

Det var i mars förra året. Harry, då 9 månader, hade stora röda utslag över hela kroppen. Efter telefonkonsultation med en sjuksköterska tog mamma Ida Djerf sonen till en vårdcentral i Klippans kommun. 

En distriktssköterska tittade på honom men bad om råd från en läkare. Utan att ha träffat Harry skrev läkaren ut en allergimedicin - problemet var att han skrev ut fel dos.

– Läkaren hade skrivit ut en vuxendos. Först blev jag rädd sen förbannad, säger Ida Djerf.

Det var Ida Djerfs mamma som av en händelse råkade läsa bipacksedeln och upptäcka att dosen som Ida precis gett Harry var alldeles för hög. Enligt bipacksedeln skulle barn få max 2,5 milliliter. Harry hade fått 7,5. Dessutom stod det att han skulle ta den i 14 dagar, alldeles för länge för ett så litet barn.

– Min första tanke var att Harry var förgiftad, det var ju inte kul. Jag var rädd att några inre organ hade förstörts.

I panik ringde Ida Djerf kvällsmottagningen och frågade vad överdosen innebar. De lugnade henne dock och sa att det inte var någon fara. Nästa dag ringde läkaren upp och Ida Djerf fick en ny dos utskriven. 

Anmälde läkaren

Hon beslöt sig ändå för att anmäla läkaren till Inspektionen för vård och omsorg, efter att ha pratat med chefen för vårdcentralen. IVO-anmälan avslutade Ida Djerf med en öppen fråga:

"Jag undrar vad som hänt med Harry om han fått 7,5 ml i 14 dagar? Får man skriva ut medicin utan att ens tittat på patienten?"

Nu har IVO tagit beslut om att inte vidta några åtgärder mot läkaren som förklarar missen med att han var under tidspress, eftersom han var upptagen med ett annat, mer akut, sjukdomsfall. Han säger att han råkade titta fel i Fass.

Inspektionen för vård och omsorg skriver i beslutet:

"IVO är tveksam till lämpligheten i att utföra en ordination av ett läkemedel under de omständigheter som beskrivs av läkaren. Även om han inte hade tid att själv undersöka barnet borde han ha försäkrat sig om att han hade tid för att vara omsorgsfull vid ordinationen eller avstått från att utföra den konsultation som efterfrågades av distriktssköterskan."

Vidtar inga åtgärder

– Det som jag kan tycka är synd är att IVO konstaterar att läkaren har gjort fel, men eftersom Harry inte skadades så gör dom inget. Ska ett barn behöva skadas för att man ska göra något? Säger Ida Djerf.

Nu vill hon uppmärksamma föräldrar på att alltid dubbelkolla doser som skrivs ut till barn.

– Jag fick en tankeställare, speciellt eftersom jag har tre barn. Man ska alltid kolla vad man ger dem och det kommer jag göra i framtiden. 

I dag mår Harry, som snart fyller två, bra. Utslagen är borta och han märkte inte av överdosen. Ida Djerf vill varna för felmedicinering men hon har inte misstro mot vården.

– Man ska komma ihåg att vi har väldigt bra vård i Sverige. Jag kan säga att jag hade önskat mer kontakt med läkaren men det slutade ju väl och man ska inte gå runt och vara arg. Man ska uppmärksamma när det blir fel dock, när det är ens eget barn tycker man det är fruktansvärt, säger Ida Djerf.

Maja Strömberg
Maja Strömberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag