Butiken ska sälja kasserad mat till halva priset. Bilden är från en annan butik. Foto: Lennart Rehnman
Butiken ska sälja kasserad mat till halva priset. Bilden är från en annan butik. Foto: Lennart Rehnman

Här kan du handla mat till halva priset

Publicerad

En vanlig livsmedelsbutik kastar tonvis med mat per år - ofta helt i onödan.

I Danmark ser nu en ny livsmedelskedja dagens ljus - idén är att sälja kasserade livsmedel till halva priset.

Det är Folkekirkens Nødhjælp som den 22 februari öppnar Danmarks första sociala supermarknad på Amager i Köpenhamn. Där ska kunderna kunna köpa varor som fått sig en knäck i butiksledet till halva priset.

Namnet på den 245 kvadratmeter stora butiken är Wefood, och blir konceptet en succé vill Folkekirkens Nødhjælp öppna liknande butiker på andra platser i Danmark.

Det som kommer att finnas på hyllorna är till exempel skadade corn flakes-paket, apelsiner som dragit på sig ett brunt märke eller där etiketten på konservburken med majs ramlat av.

– Vi vill gå i främsta ledet i kampen mot matspill, på samma sätt som vi är pionjärer på återanvändning av andra saker, säger Birgitta Qvist Sørensen, generalsekreterare i Folkekirkens Nødhjælp till danska tidningen BT.

Svenska butiker

I Danmark kastas mer än 700 00 ton mat årligen. Situationen är snarlik i Sverige. SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, har beräknat att en genomsnittlig svensk butik kastar 85 ton mat varje år.

De produkter som först hamnar i sopcontainern är enligt SLU grädde, köttfärs, tomat paprika och bananer. Ett förslag för att minska volymerna som kastas innehåller bland annat bättre datoriserade beställningssystem, frysa ner och sälja kött på en andrahandsmarknad, införa ett stopp för kampanjer inom frukt och grönt samt att sälja köttfärsen fryst i stället för kyld.

En sista punkt är att skänka överbliven mat till välgörenhet och det är detta som det danska butikskonceptet framför allt bygger på.

Öppet för alla

Den danska butikssatsningen har hämtat inspiration från både London och Wien. På de platserna tillåts endast kunder med låg inkomst handla. Men den danska lågprisbutiken blir öppen för alla.

– Kunderna kommer säkert från alla samhällsklasser, säger Birgitta Qvist Sørensen. En del vill nog handla för att de vill göra något aktivt mot matspillet, andra kommer säkert för att de vill spara pengar.

Den danska konsumentrörelsen "Stop spild av Mad" är förtjusta över satsningen och har fungerat som rådgivare. Rörelsen tror att många kommer att använda den nya butiken som komplement vid sidan om inköpen i den vanliga affären.

Lars-Olof Strömberg
Lars-Olof Strömberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst idag