VÄNTADE. Här väntar gränspolisen och en uniformerad polispatrull på att de misstänkta människosmugglarna ska komma ut ur planet. Tio asylsökande fanns också ombord. Hur mycket det betalat för resan till Malmö är oklart. Foto:
VÄNTADE. Här väntar gränspolisen och en uniformerad polispatrull på att de misstänkta människosmugglarna ska komma ut ur planet. Tio asylsökande fanns också ombord. Hur mycket det betalat för resan till Malmö är oklart.
Foto:

Här grips misstänkta människosmugglarna

Publicerad

Här grips de misstänkta människosmugglarna på Malmö Airport i Sturup.

Gränspolisen förstärkt med en polispatrull mötte den egyptiska privatjeten ute på plattan.

- Man vet inte vad som kan finnas ombord, säger en gränspolis.

Två besättningsmedlemmar sitter anhållna misstänkta för människosmuggling. Det är två egyptiska män, 59 och 56 år gamla. En tredje person, en 25-årig kvinna från Libanon, är misstänkt men inte anhållen.

Flyktingdramat utspelades på Malmö Airport under måndagskvällen. Ett mindre jetplan som tillhör det egyptiska bolaget Smart Aviation hade då flugit till Sverige från Beirut i Libanon.

Enligt Flightradar24, där flygrutter kan följas, lyfte planet, en Cessna 680, från Beirut-Rafic Hairat-flygplatsen 16.56 lokal tid på måndagen.

Tio flyktingar ombord

Färdplanen för flight M4807 var anmäld enligt reglerna och när planet närmade sig svenskt luftrum anropades flygledningen.

Men när planet skulle landa började problemen. Besättningen vägrade trots uppmaning skicka över passagerarlistor och uppge vilka som fanns ombord.

Anledning: man hade tio asylsökande flyktingar med sig.

När M4807 taxat in på Malmö Airport väntade tre spanare från gränspolisen och en uniformerad polispatrull från Ystad ute på plattan.

- Det gick lugnt till. De här personerna fick gå ur en och en. Därefter gjordes en fullständig husrannsakan av flygplanet, Då går man igenom hela planet sedan plomberas det, uppger en källa med insyn i insatsen för Kvällsposten.

Höjd beredskap hos polisen

Det fanns en höjd beredskap hos poliserna eftersom det var oklart vilka som befann sig ombord.

- Man vet ingenting, man vet inte om de är beväpnade, man vet bara att de lyft från Beirut. Det är inte så att man springer ombord planet i det läget, för man vet inte vad som finns där, säger uppgiftslämnaren.

Personen ifrågasätter beslutet att låta det egyptiska planet landa.

- Kan de inte uppge vilka som finns ombord ska de inte få landa. De kunde ha fått tanka och sedan flyga tillbaka. Vad som helst hade kunnat hända.

Besättningen förhördes

Men på Swedavia, som ansvarar för flygplatsen, var det inget alternativ att vägra landningstillstånd.

- Vi har inga möjligheter att vägra någon att landa, det är en internationell överenskommelse. Där har vi inget att sätta in, säger Henrik Kelve, Swedavias kommunikationschef.

Besättningen greps på Malmö Airport och förhördes av polisen under natten, medan de tio asylsökarna, varav minst två är från Syrien, överlämnades till Migrationsverket.

Kan ge sex års fängelse

Brottet grov människosmuggling kan ge upp till sex års fängelse. Då kan även flygplanet, som är kvar i Sturup, förverkas. Priset på en Cessna 680 årsmodell 2006 är, enligt uppskattningar TT gjort, närmare 55 miljoner kronor.

- Det blir åklagarens sak att bestämma vad som ska ske med planet, säger Skånepolisens informatör Ewa-Gun Westford till TT.

Hon bekräftar att det kan finnas lagligt utrymme att beslagta flygplanet.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag