Här på Nørreport Station släpades kvinnan efter Öresundståget. Hennes pälskappa fastnade i dörrarna. Foto: HavarikommisionenHär på Nørreport Station släpades kvinnan efter Öresundståget. Hennes pälskappa fastnade i dörrarna. Foto: Havarikommisionen
Här på Nørreport Station släpades kvinnan efter Öresundståget. Hennes pälskappa fastnade i dörrarna. Foto: Havarikommisionen
2010 godkände den danska Trafikstyrelsen de nya reglerna som gör att Öresundstågen stannar så kort tid det bara är möjligt vid stationerna i Danmark. För att korta stoppen avskaffades tågpersonalens "visuella efterkontroller". Foto: Johan Nilsson / Tt2010 godkände den danska Trafikstyrelsen de nya reglerna som gör att Öresundstågen stannar så kort tid det bara är möjligt vid stationerna i Danmark. För att korta stoppen avskaffades tågpersonalens "visuella efterkontroller". Foto: Johan Nilsson / Tt
2010 godkände den danska Trafikstyrelsen de nya reglerna som gör att Öresundstågen stannar så kort tid det bara är möjligt vid stationerna i Danmark. För att korta stoppen avskaffades tågpersonalens "visuella efterkontroller". Foto: Johan Nilsson / Tt

Här fastnar kvinnan i tåget – släpas med

Publicerad

Kvinnan i pälskappa försökte springa ikapp det försenade Öresundståget – men fastnade i dörren och släpades sedan längs med perrongen.

Efter ett par meter drogs hon ner under tåget – men lyckades mirakulöst undgå att krossas av tågens hjul.

Men nu kan danska Haverikommissionen att olyckan bara är en av totalt 38 där passagerarnas säkerhet varit i fara de senaste fem åren, rapporterar Ekstrabladet.

Redan 2010 godkände den danska Trafikstyrelsen de nya reglerna som gör att Öresundstågen stannar så kort tid det bara är möjligt vid stationerna i Danmark. För att korta stoppen avskaffades tågpersonalens "visuella efterkontroller".

Men trots att operatören DSB ansåg att det fanns en "lätt ökad säkerhetsrisk för passagerarna vid på- och avstigning" gick ändringen igenom. Trafikstyrelsen ansåg att den förhöjda risken var marginell.

Men nu kan den danska Haverikommissionen avslöja, i en ny rapport, att det mellan november 2010 och februari 2015 skett inte mindre än 38 incidenter där passagerarnas säkerhet satts på spel. I 13 av fallen har en kroppsdel som en hand, arm eller fot har klämts fast i tågdörrarna.

Olyckan på Nørreports station den 18 februari i fjol är bara en av dem.

Hjärnskakning och blåmärken

Kvinnan i pälskappa försökte springa ikapp det försenade tåget, men när hon ställde foten på trappan slogs dörrarna igen framför henne ögon. Samtidigt som tåget började rulla upptäckte kvinnan att hennes kappa fastnat i dörren.

Kvinnan släpades längs med perrongen ett par meter innan hon trillade ner under tåget – men lyckades mirakulöst nog undgå att krossas av tågets hjul.

När pälsen slets itu lossnade hon från tåget. När det flera ton tunga fordonet passerat kunde hon för egen maskin ställa sig upp och fick hjälp upp av andra passagerare upp på perrongen.

Förutom hjärnskakning och blåmärken på ryggen klarade sig kvinnan utan några allvarligare skador.

Efter den allvarliga olyckan med kvinnan i päls har DSB återinfört de visuella kontrollerna.

Helena Sjögren
Helena Sjögren

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst idag