I Hyllie centrum har hälften av alla Herr Gårman bytts ut till Fru Gårman. Foto: Maria Nyman-Moritz
I Hyllie centrum har hälften av alla Herr Gårman bytts ut till Fru Gårman. Foto: Maria Nyman-Moritz

Här är det varannan damernas som gäller

Publicerad

Nu gäller varannan damernas i Hyllie centrum - åtminstone då det kommer till vägskyltarna.

Lagom till den stora jämställdhetskonferensen Nordiskt Forum i Hyllie har Malmö stad bytt ut hälften av alla Herr Gårman till Fru Gårman.

– Vi vill förmedla jämställdhetstanken i området där konferensen hålls. Fru Gårman blir en liten symbol för det, säger projektledaren Peter Gustafsson.

Mellan torsdag och söndag fylls Hyllie av konferensdeltagare som besöker Nordiskt Forum 2014. Och Malmö Stad tar uppdraget som värdstad på största möjliga allvar.

Tidigare har Stationstorget och huvudgatorna i Hyllie centrum mestadels fyllts av vägskyltar prydda med Herr Gårman. Men under förra veckan förändrades gatubilden. Då byttes hälften av skyltarna till Fru Gårman i stället. Förändringen är tänkt att bli permanent.

– Vi kände att det var läge att byta ut skyltarna i samband med att vi stod som värdstad för konferensen. Malmö Stad arbetar aktivt med jämställdhetsfrågan på många områden, säger projektledaren Peter Gustafsson till Kvällsposten.

Den kjolklädda kvinnan på vägskylten har varit tillåten att användas sedan 1 januari 2009. Enligt vägmärkesförordningen utgörs därför numera vägmärket som kallas B3 Övergångsställe av både Herr och Fru Gårman. Märkena är likvärdiga och får användas för sig eller tillsammans i anslutning till övergångsställen.

– Hyllies utbyggnad började ta fart ungefär samtidigt som Fru Gårman tillkom som vägmärke. I området, som kommer att växa många år framöver, känns det därför naturligt att fortsättningsvis placera både Herr och Fru Gårman vid kommande övergångsställen, säger Peter Gustafsson. 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag