43-åringen lyckades aldrig slå in dörren till cockpit. Flygkaptenen uppger i förhör att om dörren inte hållit hade en katastrof varit nära förestående. Foto: Polisen

43-åringen lyckades aldrig slå in dörren till cockpit. Flygkaptenen uppger i förhör att om dörren inte hållit hade en katastrof varit nära förestående.

 Foto: Polisen
Piloterna kunde se den ursinne 43-åringen via en kamera inne i cockpit. Foto: Polisen
Piloterna kunde se den ursinne 43-åringen via en kamera inne i cockpit. Foto: Polisen
Den blå linjen visar planets planerade färdväg. Istället fick flygkaptenen nödlanda på Sturup. Foto: Polisen
Den blå linjen visar planets planerade färdväg. Istället fick flygkaptenen nödlanda på Sturup. Foto: Polisen
Foto: Polisen
 Foto: Polisen

Försökte ta sig ur plan på 11 000 meters höjd

Publicerad

Efter att ha tagit några starköl på flygplatsen i Bukarest fick den 43-årige rumänen ett oförklarligt raseriutbrott. På 11 000 meters höjd försökte han öppna en nödutgång.

– Hör du lillflickan, du ska inte tala om för mig vad jag ska göra här, här är det jag som är pappa, ska han ha sagt enligt ett vittne.

Piloten tvingades nödlanda på Sturup och nu åtalas 43-åringen.

Kvällsposten skrev om den dramatiska händelsen den 3 november. I förra veckan åtalades mannen för grovt luftfartssabotage. Planet var egentligen på väg till Oslo men vid 18-tiden den 3 november förra året förvandlades rutinflygningen till en skräckliknande upplevelse för cirka 150 passagerare, kabinpersonal och de två piloterna.

Från att först ha suttit lugnt på sin plats brusade 43-åringen upp, reste sig upp ur sitt säte och rusade mot cockpit.

Piloten uppgav senare för svensk polis att planet precis kommit in i svenskt luftrum och befann sig på 11 000 meters höjd.

En i kabinpersonalen försökte lugna mannen men fick veta att hon inte skulle lägga sig i vad 43-åringen gjorde.

– Här är det jag som är pappa, ska 43-åringen ha sagt.

Han sparkade flera gånger mot dörren till cockpit. En passagerare säger i förhör hur han såg dörren svikta.

Piloterna kunde se 43-åringen via en kamera placerade utanför cockpit.

Bands med livremmar

43-åringen blev snabbt övermannad av andra passagerare efter att han också försökt öppna en nödutgång. Några av passagerarna tog av sina livremmar för att binda fast honom.

Flygkaptenen bedömde att situationen var så allvarlig att han anropade flygledare på Sturup och använde ett kodord, pan pan.

– Denna kod indikerar att vi är i behov av omedelbart stöd men att flygplanet och passagerarna ännu inte är i omedelbar fara. Vi bad om att få landa i Malmö och vi fick omedelbart instruktioner om den rätta riktningen samt tillstånd att landa, säger flygkaptenen i förhör.

Han ansåg att en katastrof var nära om 43-åringen till exempel kunnat få upp dörren till cockpit. 43-åringen hade däremot inte kunnat öppna nödutgången. Den kan, teoretiskt, bara öppnas på 3 000 meters höjd.

Hade varit på bröllop

43-åringen själv har skiftande förklaringar till varför han tappade besinningen. Antingen ska han ha drogats av polsk maffia eller så blev han arg för att en flygvärdinna krävde att han skulle betala för sin öl. Han har också påstått att han ville tala med flygkaptenen så att denne skulle beordra flygvärdinnor att ge en viss passagerare gratis mat.

Mannen greps direkt efter att planet landat och har suttit häktad sedan dess. Han var på väg hem till Norge efter att ha varit på bröllop.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida