Skador som uppkommer av ovädret täcker hemförsäkringen. Är det i stället så att vattnet går igenom väggarna gör den inte det. Det beror då på att det är fel i väggkonstruktionen, säger Mattias Wallman på Folksam. Foto: Ulf Ryd
Skador som uppkommer av ovädret täcker hemförsäkringen. Är det i stället så att vattnet går igenom väggarna gör den inte det. Det beror då på att det är fel i väggkonstruktionen, säger Mattias Wallman på Folksam.  Foto: Ulf Ryd

Försäkringsbolagen
täcker regnskadorna

Publicerad

De kraftiga översvämningarna i Malmö förstör både källare och bilar.

Men lugn: din hemförsäkring täcker rubbet.

– Det viktiga är att inte låta något stå i vatten och att kontakta ditt försäkringsbolag med en gång, säger Mattias Wallman, sakskadeschef på Folksam.

Upp mot 200 kunder hörde fram till lunch av sig till enbart Folksam med översvämmade källare och andra vattenrelaterade problem. Och enligt försäkringsbolaget väntar de många fler samtal.

Och i majoriteten av fallen är det källare som svämmar över – och i de allra flesta fall kommer skadorna att ersättas.

Den allra vanligaste typen av vattenskada är när avloppen blir fulla och det skapas ett baksug som gör att vatten väller in – och den typen av skador omfattas helt av din hemförsäkring.

"Ring försäkringsbolaget"

– Skador som uppkommer av ovädret täcker hemförsäkringen. Är det i stället så att vattnet går igenom väggarna gör den inte det. Det beror då på att det är fel i väggkonstruktionen och inte är på grund av vädret, säger Mattias Wallman.

Räddningstjänsten gick tidigare under söndagen ut och rekommenderade att ringa till just försäkringsbolagen – och inte räddningstjänsten eftersom samhällsviktiga funktioner prioriteras framför översvämmade källare.

Och sakskadechef Mattias Wallman håller med.

– Ring till ditt försäkringsbolag direkt, så att ett ärende upprättas.

– Sen är det viktiga att försöka rädda så mycket som möjligt från vatten. Ju längre något står i vatten, ju sämre är det, säger han.

Grundregeln är att de skador som uppkommer på grund av ovädret kommer att ersättas – åtminstone enligt Folksam.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida