Chauffören kom två dagar för tidigt till färjan i Rostock. I väntan på sin bokade båt parkerade han sitt ekipage.Men när han skulle hämta transporten på avresedagen var allt borta. OBS, genrebild. Foto: Lasse Svensson

Chauffören kom två dagar för tidigt till färjan i Rostock. I väntan på sin bokade båt parkerade han sitt ekipage.Men när han skulle hämta transporten på avresedagen var allt borta. OBS, genrebild.

 Foto: Lasse Svensson

Förlorade smink och parfym för 670 000

Publicerad

Malmöföretaget hade beställt 31 pallar kosmetika som skulle levereras från Tyskland till Sverige.

Men på resan norrut försvann lasten – värde 670 000 kronor.

Nu strider olika transportföretag om vem som bär ansvaret för att lasten blivit stulen längs med vägen, rapporterar Sydsvenskan.

Stölden upptäcktes den 15 november i fjol.

Chauffören, som skulle köra kosmetikan från Tyskland till Sverige, hade anlänt två dagar för tidigt till Rostock och parkerade trailern i väntan på sin bokade färja.

Men när chauffören skulle hämta ekipaget och åka vidare upptäckte han att det var försvunnet.

En sändare i lasten avslöjade att transporten, med både smink och parfym, rullat mot Polen redan dagen innan.

Chauffören oskyldig

Enligt en stämningsansökan som lämnats in till Malmö tingsrätt anses chauffören inte ha något personligt ansvar i frågan. I stället strider två av transportörerna om vem som är ansvarig för att lasten – värde 670 000 kronor – försvunnit.

Leverantören i Tyskland har tidigare skickat ett ersättningskrav till en underleverantör som skickat det vidare neråt i transportkedjan.

Och nu vill alltså underleverantörens transportör att Malmö tingsrätt avgör skuldfrågan och slår fast vem som bär ansvaret för att lasten försvunnit, skriver Sydsvenskan.

Helena Sjögren
Helena Sjögren

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida