Foto: Niklas Maupoix
 Foto: Niklas Maupoix

"Folk kan luras och spela fult i Sverige"

Publicerad

GÖTEBORG. Han arbetade som spanare på länskriminalen, men lämnade polisen i Göteborg och blev utrednings- och säkerhetskonsult.

Niclas Franklin driver säkerhetsföretaget Investigation Services Europe, ISE, med fem anställda.

- Vi har länge varit blåögda i Sverige, men börjar inse att folk kan luras och spela fult, säger han.

Under sina nio år som polis och tre år som försäkringsutredare på If såg Niclas Franklin att det behövdes alternativ inom säkerhet och utredning i Sverige.

- Framför allt företagen har lärt sig att vara mer om sig och kring sig. De inser att de själva måste undersöka och förebygga brott.

- Det har att göra med internationaliseringen. I dag gör företagen många fler affärer än tidigare med aktörer utanför Sverige. Det handlar om att skydda både egendom och personal.

Komplement till polisen

Niclas Franklin ser sitt företag som ett komplement till polisen. I många fall avvisas ärenden av polisen för att uppgifterna i en anmälan är för vaga.

- Då krävs det att någon gräver i det för att avgöra om det är ett brott eller inte, säger han.

Tar inga hopplösa ärenden

Företaget hanterar 150-200 ärenden om året. Det är bland annat utredningar av interna brott, bakgrundskontroller av personer som ska anställas och försäkringsutredningar. Vissa ärenden kan ta flera månader. Timtaxa och fasta priser gäller.

- Vi tar inga ärenden som känns hopplösa. Inga otrohetsfall heller.

Niclas Franklin betonar att man inte är en privat detektivbyrå, utan ser sig som ett företag som sysslar med säkerhet och utredningsfrågor. Uppdragen sker över hela Sverige.

- Efterfrågan på vårt kunnande ökar hela tiden, det är min bedömning. Samtidigt är det fortfarande få som erbjuder den här typ av tjänster. I den här storleken rör det sig om mindre än fem företag.

Är ni hemliga av er?

- Inte särskilt, men vi håller en låg profil. Samtidigt måste vi på det här sättet ut och berätta att vi finns till, säger Niclas Franklin.

De fem heltidsanställda är både utredare, spanare och rådgivare. Kundavtalen är sekretessbelagda. Finns misstanke om lagbrott kan materialet lämnas till polisen.

- Men det är alltid kunden som avgör om man vill polisanmäla, säger Niclas Franklin.

I dag är kunderna mest försäkringsbolag, företag i olika storlekar samt offentlig förvaltning.

Stalking har ökat

En ärendetyp som ökat markant på senare tid är stalking - förföljelse av person. Offren kan vara både privatpersoner och myndighetsutövare. Gärningsmannen kan vara en medarbetare som trakasserar andra anställda i företaget.

- Vi tar reda på vem hotaren är och gör en riskbedömning av läget. Det är ett uppdrag som blir allt vanligare, säger Niclas Franklin.

Tvingas ni ibland använda otillåtna metoder?

- ­Vi lever alltid inom lagens gränser. Uppdrag på fel sida tackar vi alltid nej till.

Lars-Olof Strömberg
Lars-Olof Strömberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst idag