"Just nu känns det bara skönt att veta att vi kommer iväg. Sedan får det vara hur många terrorhot det vill", säger Anders Jacobsson.
"Just nu känns det bara skönt att veta att vi kommer iväg. Sedan får det vara hur många terrorhot det vill", säger Anders Jacobsson.

Flygtrafiken från Malmö i gång igen

Publicerad
Uppdaterad
MALMÖ. Ett femtiotal personer på Sturups flygplats väntade i flera timmar på att kunna resa till London.
- Vi skulle rest vid tiotiden så det är en lång väntan, säger Steven Bayer från England.
Han och många andra väntande är kritiska till bristen på information. Klockan 09.40 skulle ett flyg från Stansted i London ha anlänt Sturup. I flera timmar var det ovisst om det ens skulle kunna lyfta från England. Vid halv etttiden landade det äntligen på Sturup. - Vi har inte kunnat gå ut med någon information eftersom vi inte fått information från Ryanair, säger Sturups operative chef Mats Lindell.

Valde att stanna

Planet till London från Sturup skulle avgått vid tiotiden i morse. Trots väntan och nyheten om planerade terrordåd mot flygplan valde de flesta att stanna kvar på flygplatsen. - Sådant här händer, det är inget man kan göra något åt. Jag är inte rädd för att flyga härifrån till London. Men hade nog avstått flygresan om jag skulle rest ifrån England, säger Steven Bayer. Anders Jacobsson och Jenny Winqvist från Hässleholm är trogna Londonbesökare. För dem var det självklart att vänta in Londonflyget. - Just nu känns det bara skönt att veta att vi kommer iväg. Sedan får det vara hur många terrorhot det vill, säger Anders Jacobsson.

"Inte rädd"

Jenny Winqvist var i London i fjol i samband med terrorattackerna mot tunnelbanor och bussar. - Jag är inte särskilt rädd. Jag tror inte det är farligt att resa till London. Då undvek jag att åka tunnelbanan, så kanske det blir nu också, säger hon. Henrik Olsson och Linda Andersson från Karlshamn följde intensivt nyheterna via radion. De var starkt kritiska till hur Ryanair behandlade sina resenärer. - Informationen har verkligen varit jättedålig. Det är skandal, säger Henrik Olsson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst idag