Flera greps vid ett bråk på ett flyktingboende. Foto: Andreas Holm
Flera greps vid ett bråk på ett flyktingboende. Foto: Andreas Holm

En gripen efter bråk på flyktingboende

Publicerad

En person greps och ytterligare två omhändertogs i samband med ett bråk på ett flyktingboende i Malmö sent på lördagskvällen.

Väktare utlöste överfallslarmet när de inte själva kunde skapa lugn.

Larmet utlöstes klockan 23.01 på Centria Hospitality, före detta hotellet Formule 1, vid Midhem i Malmö.

– Det var väktare som begärde biträde på grund av bråk där, säger kommunikatören Calle Persson vid ledningscentralen för polisen i Region syd.

Polisen skickade dit ett stort antal patruller, mer än ett halvt dussin.

Flera män släpades ut av polisen och placerades i olika bilar.

– Vi har en gripen för våld mot tjänsteman. Det ska vara en polis som har blivit utsatt för våldet. Men han mår okej igen, säger Calle Persson.

Två omhändertagna

– Vi har också två personer som har blivit omhändertagen enligt polislagen paragraf 13. Alla de tre har körts till polishuset.

Den paragrafen säger att personer som stör allmän ordning kan avlägsnas från platsen där det sker.

Redan efter drygt 20 minuter, klockan 23.23, var ordningen återställd och poliserna lämnade platsen.

Hotell Formule 1 blev ankomstboende för asylsökande i november 2012 när det såldes till bolaget Centria Hospitality Management som i sin tur tecknat avtal med Migrationsverket.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida