Landstinget i Kalmar sökte ett par verksamhetschefer med en felstavad annons. Foto: Karl Nilsson
Landstinget i Kalmar sökte ett par verksamhetschefer med en felstavad annons. Foto: Karl Nilsson

Felsttavad annonss en månsterhit på facebok

Publicerad

Landstinget i Kalmar sökte ett par verksamhetschefer genom en annons i facktidningen Dagens Medicin.

Men annonsen blev så felstavad att den blev en monsterhit på facebook.

– Annonsmanuset lämnades helt prickfritt. Felet ligger inte hos oss, säger Rolf Asmundsson, pressekreterare vid landstinget i Kalmar län.

Det var när länssjukhuset i Kalmar bestämde sig för att söka efter två nya verksamhetschefer för spännande nyckelpositioner som allt gick fel.

Texten på originalmanuskriptet som lämnades till facktidningen Dagens Medicin var enligt Rolf Asmundsson helt felfri. Det var också annonsen i pappersutgåvan.

Men när annonsen sedan för hand skrevs över för publicering i den digitala versionen på nätet var tryckfels-Nisse framme vid flera tillfällen.

Så här stod det:

"Länssjukhuset i Kalmar erbjuder spännande nyckelpositioner som verksmahetschef vid två av våra kliniker.

Länsskukhuset i Kalmar har ett 20-tal olika specialiteter. 358 vårdplatser och 2200 anställda. Vi har ett lyckosamt divit aretet med god vård och gott bemötande.

Nationellt är vårt kvlitetsarbete uppmärksammat vilket visar sig med tiopplaceringar i olika mätningar."

En reporter på Barometern var först med att uppmärksamma felskrivningen på facebook. Sedan rullade lavinen i gång med våldsamma krafter.

Fick brevlådan full

Rolf Asmundsson på landstinget var en av dem som fick sin digitala brevlåda fullproppad med lustiga kommentarer över den tokiga annonsen.

– Vi tog omedelbart kontakt med tidningen så felen kunde rättas till så fort som möjligt. Felet låg absolut inte hos oss, annonsmanuset lämnades utan ett kommatecken till stavfel, det kan jag garantera.

Enligt honom ska felet i stället ha uppstått när någon på branschtidningen för hand skrivit in annonsen i den digitala utgåvan.

– Vi har inte fått någon vidare förklaring till händelsen. Jag kan hålla med om att det såg väldigt konstigt ut, säger Rolf Asmundsson.

Men man kan väl bara skratta åt det?

– Jo, förstås, men stavfel ser alltid illa ut oavsett var eller hur de publiceras.

Innebär det att folk inte söker de aktuella tjänsterna?

– Nej, det hoppas vi inte. De som är intresserade kollar nog upp en extra gång och många vet att Kalmar har gott renommé och ligger i framkant med mycket inom vården.

Lars-Olof Strömberg
Lars-Olof Strömberg

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida