Händelsen har anmälts till Inspektionen för vård och omsorg. Foto: SANNA WIKSTRÖM
Händelsen har anmälts till Inspektionen för vård och omsorg. Foto: SANNA WIKSTRÖM

Fastnade i toaletten – hittades dagen efter

Publicerad

När den boende på ett vårdhem i Malmö gick på toa gled denne ner i toaletten och kunde inte ta sig upp.

Först morgonen därpå - flera timmar senare - kom hjälpen.

Nu anmäls hemtjänsten i Malmö för att man eventuellt missat att kolla till brukaren under natten.

Händelsen inträffade på ett boende i Malmö i början av oktober. Det är det aktuella boendet som själva skrivit en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg enligt Lex Maria. Enligt anmälan gick den boende på toaletten under natten. Väl där drabbades den boende av ett missöde, enligt anmälan, då denne gled ner i toaletten och fastnade.

Dröjde flera timmar

Enligt anmälan kan brukaren inte använda sitt larm och det ska ha dröjt hela natten innan brukaren fick hjälp. Inte förrän morgonen efter hittades brukaren av hemtjänstpersonal. Enligt anmälan fick den drabbade då tillsyn av en sjuksköterska och den boende ska inte ha känt någon smärta under morgonen.

Kördes till sjukhus

Senare under eftermiddagen ska dock den drabbades smärta ha tilltagit och vid 18-tiden på kvällen dagen efter händelsen skickades den boende till sjukhus.

Nu anmäls boendet till Inspektionen för vård och omsorg, bland annat finns det frågetecken kring om boendets personal genomförde en föreskriven andra tillsyn under natten.

Enligt anmälan har boendet sedan händelsen genomfört viss åtgärder för att förhindra liknande allvarliga missförhållanden i framtiden. Man har bland annat planerat att se över rutinerna kring att tillkalla sjuksköterska. 

Alexander Vickhoff
Alexander Vickhoff

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag