Chauffören hittade inte. En kvinna i 70-årsåldern blev lämnad på påskafton sedan färdtjänstchauffören inte hittade till henne. Arkivbild. Foto: SKÅNETRAFIKEN
Chauffören hittade inte. En kvinna i 70-årsåldern blev lämnad på påskafton sedan färdtjänstchauffören inte hittade till henne. Arkivbild. Foto: SKÅNETRAFIKEN

Färdtjänsten lämnade 70-åring ute i snöoväder

Publicerad

Färdtjänstchauffören som skulle hämta kvinnan på påskafton kunde inte hitta vägen.

Då bad han kvinnan att gå själv – genom snöovädret.

– Då visste jag inte hur jag skulle komma hem, säger kvinnan till Kristianstadsbladet.

Händelsen på påskafton har fått kvinnan, som är i 70-årsåldern, att tappa förtroendet för Skånetrafiken. Trasslet började när hon tog sig till Sparbankshallen i Bromölla på lördagen för att hämta ut mediciner. 

När hon kom fram var det stängt och chauffören hade inte tid att köra henne hem igen eftersom han hade en annan körning, i stället beställdes en ny färdtjänstbil, skriver tidningen.

Och det som hade börjat med att bokningspersonalen hade svårigheter att hitta till adressen redan i första läget fortsatte när den andra taxin skulle komma. 

Bad henne att gå

Enligt kvinnan hittade chauffören inte och via telefon bad han henne att gå till en annan adress.

– Men det var ju inte klokt med snöblandat och jag var inte klädd för sådant väder, säger kvinnan som har problem med att gå, till Kristianstadsbladet.

Hon tog sig dock ut i snövädret men tvingades snart vända in i hallen igen. Till slut fick hon tag på en bekant som kunde hjälpa till att skjutsa henne, efter en och en halv timme var hon hemma igen.

Skånetrafiken ska utreda händelsen

Kvinnan säger till Kristianstadsbladet att hon är besviken på Skånetrafikens bemötande, som hon anser har stora brister.

I en kommentar svarar Skånetrafiken på kritiken och ber samtidigt om ursäkt för det inträffade.

Kalle Ekebjär, trafikområdeschef, säger att händelsen ska utredas för att se vad som hände.

– Vi måste titta på vad som hänt och få en förklaring från föraren om vad som skett i det här fallet, säger han till Kristianstadsbladet.

 

Följ utvecklingen i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Magnus Andersson
Magnus Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag