En av detaljerna som gör bilen unik är de dubbla uppsättningarna av signalhorn och reservhjul. Foto: Christer Wahlgren
En av detaljerna som gör bilen unik är de dubbla uppsättningarna av signalhorn och reservhjul.  Foto: Christer Wahlgren
Håkan Håkansson, 60, köpte bilen tillsammans med sin pappa 1975. Foto: Christer Wahlgren
Håkan Håkansson, 60, köpte bilen tillsammans med sin pappa 1975.  Foto: Christer Wahlgren
Trots att bilen är märkt är det ingen som känner till modellen. Foto: Christer Wahlgren
Trots att bilen är märkt är det ingen som känner till modellen. Foto: Christer Wahlgren
Bilen har inte varit utanför garaget på tre år fram till nu. Foto: Christer Wahlgren
Bilen har inte varit utanför garaget på tre år fram till nu.  Foto: Christer Wahlgren
Håkan har hört av sig till både ett Opelmuseum och en Opelklubb men ingen känner till modellen. Foto: Christer Wahlgren
Håkan har hört av sig till både ett Opelmuseum och en Opelklubb men ingen känner till modellen. Foto: Christer Wahlgren
Foto: Christer Wahlgren
 Foto: Christer Wahlgren
Foto: Christer Wahlgren
 Foto: Christer Wahlgren
Foto: Christer Wahlgren
 Foto: Christer Wahlgren

Experter förbryllade av Håkans unika bil

Publicerad

Håkan Håkansson renoverade en Opel tillsammans med sin pappa 1975.

Bilen är världsunik och inte ens på Opelfabrikens eget museum känner man igen modellen.

– Jag kontaktade Opelfabriken i Rüsselsheims museichef, Wolfgang Stoltz. Men han kunde inte hitta någon likadan, säger Håkan.

– Min far och jag samlade på bilar från tjugo– och trettiotalen. Han var bonde och jobbade inte så mycket på vintrarna och då renoverade vi bilar i garaget, säger Håkan Håkansson, 60.

Hans pappa finns inte kvar i livet längre och de flesta bilarna har Håkan gjort sig av med på grund av platsbrist. Det finns inte lika mycket plats i huset på Bunkeflostrand som i pappans ladugård.

Men en bil gör han sig inte av med i första taget.

– Den är lyxutrustad och har allt man kunde plocka på den: en starkare motor, två reservhjul och dubbla tutor.

– Bara de exklusivaste bilarna har den typen av horn.

Ovanliga detaljer

Kanske är den specialbeställd, tror han. Ett som är säkert är att bilen är ofantligt sällsynt. Den ovanliga bilen är en Opel de lux 18N från 1933.

Efter att ha gått bet hos Wolfgan Stoltz på Opelmuseet i Rüsselsheim skrev Håkan till en Opelklubb i södra Tyskland – men inte heller de kände till någon likadan bil.

– Registren kan ha brunnit upp under kriget. Tyskarna är annars ganska noggranna med att spara dokumentation, säger han.

Det som gör bilen så ovanlig är detaljerna, bilen är utrustad på ett sätt som skulle antyda att den var byggd ett år senare när modellen moderniserades.

– Vi köpte den 1975, den var helt i originalskick. Det enda som vi bytt på den är tyget i suffletten och ett topplock till motorn. Karossen omlackerad och motorn är renoverad. Annars är den är hundra procent original.

Ägdes av dansk barnmorska

Sista ägaren var en barnmorska i Danmark som flyttade till Halmstad och körde runt i Sydsverige.

– Vi tyckte den var speciell där den stod hos en mindre bilhandlare.

Numera är det sällan bilen kommer ut på vägarna.

– Det var tre år sedan sist. Den sexcylindriga motorn är lite skramligt men den går fint när den kommer i gång och topphastigheten är faktiskt ganska bra –den ligger omkring 80-90 km/h.

Håkan är nöjd med att ha den i sitt garage, men för att njuta maximalt av bilen har han ändå ett annat svar:

– Cabba ner ute och köra i en nyutslagen bokskog.

Joel Snöbohm
Joel Snöbohm

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida