Den ettåriga flickan fick fel vaccin på vårdcentralen. Foto: ShutterstockDen ettåriga flickan fick fel vaccin på vårdcentralen. Foto: Shutterstock
Den ettåriga flickan fick fel vaccin på vårdcentralen. Foto: Shutterstock
Foto: ShutterstockFoto: Shutterstock
 Foto: Shutterstock

Ettåring fick fel vaccin på BVC

Publicerad

Familjen gick till BVC för att vaccinera sin ettåriga dotter.

Då fick flickan fel vaccin.

– Hon fick två sprutor i stället för en, säger mamman till Lokaltidningen.

Enligt föräldrarna blev deras ettåriga dotter felvaccinerad vid besöket på BVC på en ort i Mellanskåne. 

– Vi är jättebesvikna och arga. Det stod i vår dotters journal att hon inte skulle ha vaccinet, säger mamman till Lokaltidningen.

Enligt föräldrarna ska sköterskan vid ett tidigare tillfälle ha begått ett liknande misstag vid en vaccinering av ett annat barn. Därför var de extra uppmärksamma och försökte förvissa sig om att allt gjordes som det skulle.

Finns rutiner på BVC

Men när misstaget ändå skedde tog de kontakt med ansvarig chef på BVC. Chefen ska, enligt föräldrarna, ha sagt att ett sådant fel inte ska kunna begås eftersom rutinerna kräver att både journal och identitet ska kontrolleras flera gånger.

Enligt Lokaltidningen ska felvaccineringar tidigare ha skett på den aktuella vårdcentralen, bland annat fick en pojke fel typ av vaccin 2013, den händelsen anmäldes till IVO och så sent som i höstas ska ytterligare ett barn ha drabbats av en felvaccinering.

Verksamhetschefen vill inte uttala sig om det senaste fallet med hänvisning till sekretessen men säger till Lokaltidningen att en internutredning har inletts.

Föräldrarna till den ettåriga dottern har ännu inte bestämt sig för om de ska anmäla det inträffade till inspektionen för vård och omsorg, IVO. 

– Men vi kommer i alla fall att byta vårdcentral, säger mamman till tidningen.

 

Läs fler nyheter och reportage i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Magnus Andersson
Magnus Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag