Alliansen vill ta upp samtal med Danmark kring ytterligare en fast förbindelse länderna emellan. "Öresundsbron är hårt belastad", säger Annie Lööf (C). Foto: Sven Lindwall
Alliansen vill ta upp samtal med Danmark kring ytterligare en fast förbindelse länderna emellan. "Öresundsbron är hårt belastad", säger Annie Lööf (C). Foto: Sven Lindwall

En ny tunnel mellan Danmark och Sverige

Publicerad

Öresundsbron räcker inte.

Alliansen vill ta upp samtal med Danmark kring ytterligare en fast förbindelse länderna emellan. Samtidigt vill man bygga ny stambana mellan Sveriges storstäder.

Pengarna som ska täcka det hela är presenterade och öronmärkta.

– Öresundsbron är hårt belastad, säger Annie Lööf (C) till Helsingborgs Dagblad .

Först och främst är det en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör alliansen förespråkar.

I ett pressmeddelande skriver man att "en tunnel mellan exempelvis Helsingborg och Helsingör skulle avlasta bron och närmare integrera norra delarna av Öresund".

Pia Kinhult (M), regionstyrelsens ordförande, har yttrat sig positivt i ett pressmeddelande. En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör är mycket efterlängtad, säger hon.

– Det här binder samman Skandinavien med Hamburg, menar hon och lyfter fram att godstransporterna genom Skåne och Danmark ökat sedan Öresundsbron invigdes år 2000. När Fehmarn Bält-förbindelsen är klar väntas transporterna mellan Sverige och resten av Europa att öka än mer.

Nya stambanor

Regeringen lanserar också vad man kallar för den största gröna investeringen hittills. Man vill se nya stambanor med höghastighetståg på sträckorna Stockholm - Göteborg och Stockholm - Malmö.

– Det här är en mycket stor ambitionshöjning som också är finansierad, säger Jan Björklund (FP) till hd.se.

Tågen mellan storstäderna ska hålla en hastighet på 320 kilometer i timmen vilket skulle rendera i en restid mellan Stockholm och Göteborg på två timmar.

Kostnaden bedöms till 140 miljarder, varav 24 miljarder redan är presenterade och öronmärkta, enligt Björklund. De nya pengarna ska komma i nästa infrastrukturproposition.

Bygget ska inledas 2017 och ta 15 år.

– Vi binder samman Sverige, säger Centerledaren Annie Lööf till hd.se och påstår även att det är den största tåginvesteringen i modern tid.

Martin Hardenberger
Martin Hardenberger

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag