Elliot med sin favorittiger. Foto: PrivatElliot med sin favorittiger. Foto: Privat
Elliot med sin favorittiger. Foto: Privat
Tiger på väg hem från tvätteriet. Foto: PrivatTiger på väg hem från tvätteriet. Foto: Privat
Tiger på väg hem från tvätteriet. Foto: Privat

Elliots gosedjur dök upp bland 14 ton tvätt

Publicerad

När fyraårige Elliot Englunds favoritmjukisdjur försvann under ett sjukhusbesök var han otröstlig.

Men elva dagar senare ringde det från sjukhusets tvätteri. Bland 14 ton tvätt hade de hittat den lilla mjukistigern.

– Jag skrek rätt ut. Mina kolleger trodde nog att jag blivit knäpp, berättar Elliots mamma Josefin Bengtsson.

Historien om tigern Tigers äventyr, som bland annat SVT rapporterat om, börjar dagen före julafton. Fyraårige Elliot från Unnaryd hade då hög feber som inte vill ge med sig. Familjen - mamma Josefin Bengtsson, pappa Robert Englund och storebror Albin Englund - bestämde sig för att åka in till sjukhuset.

Med följde naturligtvis Elliots gosefavorit: mjukistigern Tiger. Elliot har astma och har spenderat en del tid på sjukhus och Tiger har en speciell plats i Elliots hjärta.

– Elliot fick den av storebror Albin första gången han åkte ambulans. Han var bara tre månader gammal så det är ett betydelsefullt djur som har hängt med länge, säger Josefin Bengtsson.

"Var är Tiger"

När provsvaren kom på själva julaftons morgon fick Elliot med familj åka hem.

– Vi firade en stillsam jul hemma med familjen. Det var frid och fröjd ända till Elliot skulle gå och lägga sig. Då upptäckte jag att Tiger inte var där. Han frågade mig "var är Tiger mamma?" och jag tänkte "Ja, var är Tiger...", berättar Josefin Bengtsson.

Efter ett omfattande sökarbete var det bara att konstatera fakta: Tiger hade inte kommit med hem från sjukhuset.

– Elliot blev jätteledsen. Men sen tänkte han till lite och sa "Mamma, nu är verkligen Tiger ute på ett riktigt tigeräventyr". Han hanterade det ganska bra men frågade efter honom och så.

Förlusten renderade naturligtvis febril aktivitet.

– Jag ringde sjukhuset direkt men de hade inte sett den. Då misstänkte jag att den åkt med till tvätteriet, då kände jag att han inte skulle komma åter, säger Josefin Bengtsson.

Tvätteriet i fråga hanterar dagligen tonvis med tvätt från sjukhus och äldreomsorg, så oddsen var allt annat än goda. På juldagen fyrades det ändå av ett mejl till tvätteriet. Men i cyberrymden ekade det tomt - inget svar kom. I takt med att dagarna gick började planer på alternativa lösningar formeras av bland de äldre familjemedlemmarna.

Letade liknande tigrar

– Jag försökte leta på nätet, jag satt i många timmar för att hitta en likadan tiger. Jag tänkte att om orginal-Tiger inte kan komma tillbaka så kanske någon tiger kan komma tillbaka. Men det fanns ingen likadan.

– Vi fick prata med Elliot och säga att det inte var säkert att Tiger skulle komma tillbaks, säger Josefin Bengtsson.

Den 28 december bestämde sig Josefin Bengtsson för att lägga i ytterligare en växel i sökarbetet genom att ringa tvätteriet och mejla bilder på den saknade tygtigern.

En vecka senare satt Josefin Bengtssons på jobb när det plingade till i meddelandekorgen på Facebook.

Tiger var hittad.

– Jag skrek rätt ut. Mina kolleger trodde nog att jag blivit knäpp. Jag åkte och hämtade honom och sen på vägen hem sms:ade jag lite bilder till Elliot och sa att Tiger var på väg hem.

Blev överlycklig

Elliot blev såklart överlycklig.

– Han både skrattade och grät. Han visste inte riktigt hur han skulle hantera det.

Nu har familjen funderat kring hur eventuella framtida tigeräventyr ska undvikas.

– Jag vet inte, vi får ha stenkoll på honom i fortsättningen, säger Josefin Bengtsson.

Alexander Vickhoff
Alexander Vickhoff

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag