Miljonregn. Kvinnan insåg omedelbart att något var helt fel när hon tittade in på sin sida på Skatteverket. Enligt myndighetens preliminära beräkning skulle hon få 10 miljoner kronor tillbaka för sina jobbresor. Foto: SkärmdumpMiljonregn. Kvinnan insåg omedelbart att något var helt fel när hon tittade in på sin sida på Skatteverket. Enligt myndighetens preliminära beräkning skulle hon få 10 miljoner kronor tillbaka för sina jobbresor. Foto: Skärmdump
Miljonregn. Kvinnan insåg omedelbart att något var helt fel när hon tittade in på sin sida på Skatteverket. Enligt myndighetens preliminära beräkning skulle hon få 10 miljoner kronor tillbaka för sina jobbresor. Foto: Skärmdump
Kan inte förklara. På Skatteverket har man i nuläget svårt att förklara vad som har hänt. "Det måste utredas", uppger presstjänsten. Foto: ALEX LJUNGDAHLKan inte förklara. På Skatteverket har man i nuläget svårt att förklara vad som har hänt. "Det måste utredas", uppger presstjänsten. Foto: ALEX LJUNGDAHL
Kan inte förklara. På Skatteverket har man i nuläget svårt att förklara vad som har hänt. "Det måste utredas", uppger presstjänsten. Foto: ALEX LJUNGDAHL

Drog av för jobbresor – skulle "få" miljoner

Publicerad

Snacka om att få oväntade besked.

Efter att ha gjort avdrag för resor till jobbet fick den 50-åriga kvinnan ett meddelande på skatteverkets hemsida om att hon skulle få tio miljoner kronor tillbaka på skatten.

– Jag förstår ju att det är orimligt, men hur säkert är deras system egentligen?

Upptäckten väckte stor förvåning hos den 50-åriga kvinnan från Skåne när hon loggade in på sina sidor på Skatteverkets hemsida. I rutan "preliminär skatteuträkning" framgick att hon skulle få tillbaka 10 006 198 kronor.

Helt orimligt förstås eftersom kvinnan, som beskriver sig som en vanlig människa med vanlig inkomst, bara gjort avdrag för resor till sitt arbete.

– Riktigt så många resor har jag ju inte gjort, säger hon.

Men det handlar inte om någon miljonvinst till följd av ett misstag från Skatteverkets sida, säger deklarationsexperten Johan Schauman.

Beloppet kan ändras

På grund av sekretess kan han inte kommentera enskilda ärenden i detalj men förklarar generellt vad som kan ha hänt.

– Rutan med den preliminära skatteuträkningen visar upp resultatet av alla uppgifter som finns ifyllda. När du loggar in första gången står det ett belopp som baseras på de uppgifter som tidigare har rapporterats till Skatteverket, kontrolluppgifter från exempelvis banker och arbetsgivare.

– Om du gör avdrag eller lägger till inkomster ändras det beloppet. Men den mest sannolika orsaken är när man fyller i rutan för egna inbetalningar. Om man råkar slå en nolla för mycket, t.ex. 50 000 kr istället för 5 000 kr, kommer skatteberäkningen att bli fel med 45 000 kr, säger Johan Schauman.

Den 50-åriga kvinnan ringde genast Skatteverkets kundservice när hon upptäckte de tio miljonerna. Men hon upplevde att ingen visste vad som hade hänt eller hur hon skulle gå tillväga för att reda ut historien.

– De kunde inte ge mig något svar alls. Den jag först pratade med rådfrågade minst två kolleger men de visste inte. I stället bad de mig skriva ett brev till mitt lokala skattekontor.

Ifrågasätter Skatteverkets system

Enligt Johan Schauman behövs det dock inte något skriftligt brev.

– Om man misstänker att något blivit fel i är det bästa att ringa in och beskriva vad som hänt, så tar vi den informationen direkt vidare till vår IT-avdelning för felsökningar. Då kikar vi givetvis på det enskilda fallet men kontrollerar också om det kan finnas generella fel eller brister.

Alldeles oavsett vad som har hänt är kvinnan förvånad över att det kunde ske och ställer sig frågande till om man kan lita på Skatteverkets uppgifter och ifrågasätter hur säkra myndighetens system är.

– Vi har tittat på våra system och det finns inga kända fel i e-tjänsten, säger Johan Schauman.

 

Läs fler nyheter och reportage i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Relaterade ämnen
Magnus Andersson
Magnus Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag