Bilden på "den lilla sjöjungfrun" var för naken för Facebook. Foto: Tomas Leprince
Bilden på "den lilla sjöjungfrun" var för naken för Facebook. Foto: Tomas Leprince

"Den lilla sjöjungfrun" nekades av Facebook

Publicerad

Facebooks regler är stenhårda när det gäller naken hud. Kanske något för hårda – bilden på kända statyn "Den lilla sjöjungfrun" nekades, rapporterar Ekstrabladet.

Den danska socialdemokratiska politikern Mette Gjerskov fick bittert erfara svårigheterna med att publicera sig själv på det sociala nätverket.

Det var när hon skulle länka till sin egen blogg som Facebook röt ifrån – en bild på hennes sajt bryter mot reglerna.

Innehållet anses innehålla "för mycket naken hud eller sexuella undertoner".

– Det är fullständigt löjligt att de nekat ett inlägg med en bild på Danmarks nationalklenod. Det är frågan om lite hud på en staty i Köpenhamns hamn, säger Mette Gjerskov till Ekstrabladet.

"Den lille Havfrue", som bronsstatyn heter på danska, är skapad av Edvard Eriksen och står vid Langelinie i Köpenhamn sedan 1913.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida