Anna-Lena Bohm, ordförande Svenskt Näringslivs SME-kommitté. Foto: / PRESSBILDAnna-Lena Bohm, ordförande Svenskt Näringslivs SME-kommitté. Foto: / PRESSBILD
Anna-Lena Bohm, ordförande Svenskt Näringslivs SME-kommitté.  Foto: / PRESSBILD
Per Linde, ledamot i Svenskt Näringslivs SME-kommitté. Foto: / PRESSBILDPer Linde, ledamot i Svenskt Näringslivs SME-kommitté. Foto: / PRESSBILD
Per Linde, ledamot i Svenskt Näringslivs SME-kommitté. Foto: / PRESSBILD
Rolf Elmér, regionchef Svenskt Näringsliv Skåne Foto: / PRESSBILDRolf Elmér, regionchef Svenskt Näringsliv Skåne Foto: / PRESSBILD
Rolf Elmér, regionchef Svenskt Näringsliv Skåne Foto: / PRESSBILD

Skånska företag gynnas av nytt frihandelsavtal med USA

Publicerad

Handelshindrena över Atlanten måste avskaffas, skriver Svenskt Näringsliv.

Tänk er en värld där även de minsta företagen kan exportera till USA helt utan tullar och byråkratiskt krångel? Tänk er en värld där en liten skånsk IT-konsult enkelt kan bli underleverantör till stora företag i USA? Tänk er en värld där en skånsk tillverkare av livsmedel kan testsälja sina produkter på en farmers market i New York? Eller där man kan sälja in svenska äldreboendekoncept på andra sidan Atlanten?

Med ett framtida frihandelsavtal mellan EU och USA kommer den typen av möjligheter öppna sig för svenska små och medelstora företag. Idag är tullar, olika standarder, dubbla testprocesser och byråkrati svåra hinder. Det kostar tid, reda pengar och skapar osäkerhet. Med frihandelsavtalet TTIP skulle de trösklarna slipas ner.

USA är redan i dag en mycket viktig marknad för Skåne. Många mindre företag är underleverantörer till storföretag som exporterar till USA, till exempel Linde Metallteknik i Helsingborg. Det finns även en rad mindre svenska företag som själva exporterar dit – allt ifrån livsmedel som Lakritsfabriken i Helsingborg till Hövding i Malmö med sin cykelhjälm. Direktinvesteringarna över Atlanten är betydande. Amerikanska företag sysselsätter 70 000 personer i Sverige. Ungefär 1 200 företag med svensk anknytning ger jobb åt 200 000 amerikaner.

Det handlas alltså för fullt. Men det skulle handlas mer med ett frihandelsavtal. Det finns en stor potential som i dag är dåligt använd på grund av handelshinder. Ett är vanliga tullar. De höjer priset på produkter och försämrar konkurrenskraften för företaget som säljer dem. För oss blir produkterna dyrare.

Men det är också skillnader i standarder mellan EU och USA, olika sätt att testa produkter (till exempel tester av Hövdings hjälmar), godkännande av produkter, olika krav på emballage och mycket annat. Allt detta genererar stora kostnader, pappersarbete och byråkrati. Stora företag kan ha hela avdelningar med rutinerad personal för att hantera detta; kostnaderna fördelas på stora volymer. Så är det inte för de mindre företagen.

Ett frihandelsavtal kommer göra det lättare för svenska entreprenörer att förverkliga sina drömmar, växa och skapa jobb. Sist men inte minst, det finns inget sätt att förbättra ekonomins funktionssätt som är bättre än att liberalisera handeln och skapa större marknader. Frihandel är gratis, protektionism kostar.

 

Anna-Lena Bohm

Ordförande Svenskt Näringslivs SME-kommitté

Per Linde

Ledamot i Svenskt Näringslivs SME-kommitté

Rolf Elmér

Regionchef Svenskt Näringsliv Skåne

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag