Jonas Bergman (M), ledamot i Halmstads fullmäktige. Foto: JÖRGEN ALSTRÖM
Jonas Bergman (M), ledamot i Halmstads fullmäktige. Foto: JÖRGEN ALSTRÖM

Så här ser Halmstad ut år 2050

Publicerad

Moderaten Jonas Bergman ger sin framtidsvision om hur Halmstad ser ut år 2050, med anledning av den framtidsspaning i Halmstad som för närvarande diskuterar hur olika trender och förändringar kommer påverka oss i en inte avlägsen framtid.

År 2050 har Halmstad fullt ut dragit nytta av sitt läge mitt emellan två storstadsregioner. Snabbspåret på Västkustbanan och den nya tågförbindelsen över Öresund via Helsingborg har tack vare Resecentrums senaste utbyggnad gjort Köpenhamn till en naturlig del av Halmstadbornas arbetsmarknad.

 

Sveriges första fossilfria flygplats, den kreativa miljön vid Halmstads Universitet, de nya park- och restaurangbroarna över Nissan och vattensportmeckat vid Västra stranden bidrar till att locka arbetsturister från hela landet att söka sig till de spontanarbetsplatser som har vuxit fram i Halmstad. Många av dem hyr också in sig ett par dagar i taget i enkla övernattningslägenheter - en ny boendeform i delningsekonomins anda som har kompletterat hotellmarknaden.

 

2050 är det inte längre många som minns sekelskiftets farhågor att den digitala revolutionen skulle minska behovet av möten mellan människor. Tekniken har i stället ökat människors vilja att mötas, men bortom de traditionella kontorskorridorerna. I Halmstad har vi varit förutseende och under flera decennier planerat för detta. Nya levande och spännande mötesplatser har därför växt fram i alla stadsdelar. Arbete och fritid flyter samman i ett Halmstad som aldrig verkar sova.

 

På 2050-talets sociala medier samlas åldrande 80-talister för att prata om svunna tiders parkeringshus som nu har ersatts av bostäder och gröna aktivitetsytor. Sedan de självkörande bilarna på allvar gjorde entré på 2030-talet så är det idag ytterst få som äger sin egen bil. I stället finns det en flotta av ambulerande autonoma bilar att tillgå bara en knapptryckning bort. Betala per kilometer. Delar du transport med grannen får du rabatt.

 

Eftersom de självkörande fordonen kommunicerar med varandra uppstår inga kösituationer, så Wrangelsleden har lite oväntat visat sig ha överkapacitet. Sedan 2045, och det storslagna firandet av slottsarkitekt Steenwinckels 500-årsdag, är Slottsbron därför permanent avstängd för biltrafik och slottet har äntligen kunnat knytas ihop med centrum igen.

 

En del jordbruksmark har naturligt fått lämna plats för nya bostadsområden åt den växande befolkningen. Samtidigt har matproduktion flyttat in i staden. I många av de parkeringsgarage som byggdes i början av 2000-talet produceras idag mat - oberoende av väder och vind. Utan jord och naturligt solljus, men med näringslösningar som har utvunnits ur Halmstads nya underjordiska vattenreningsverk och elektriskt ljus som har producerats med de transparenta solceller som klär många av stadens fasader.

 

Och på Bastionen, med Halmstads bästa utsikt, ligger världens första 3D-printade restaurang. Fritt tolkat efter Sven Gratz ritningar från 1906.

 

Jonas Bergman (M)

Kommunfullmäktigeledamot

Ersättare i kommunstyrelsen i Halmstad

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag