Jacob Laurin, ordförande vid Kungliga Automobil Klubben Södra. Foto: PRIVATJacob Laurin, ordförande vid Kungliga Automobil Klubben Södra. Foto: PRIVAT
Jacob Laurin, ordförande vid Kungliga Automobil Klubben Södra. Foto: PRIVAT
Wilhelm Douglas, generalsekreterare i KAK. Foto: PRESSBILDWilhelm Douglas, generalsekreterare i KAK. Foto: PRESSBILD
Wilhelm Douglas, generalsekreterare i KAK. Foto: PRESSBILD

Malmöborna vill ha kvar bilen

Publicerad

Alla ansvarstagande politiker och planerare gör klokt att i att planera för framtidens bilism, inte att bekämpa den, skriver KAK i en replik till Märta Stenevi (MP).

Nyligen anordnade Kungliga Automobil Klubben, KAK, ett seminarium i Limhamn där vi lyfte frågor om framtidens bilism och mobilitet. Det blev mycket bra diskussion där bland annat Andreas Schönström (S) och Håkan Fäldt (M) deltog. Det rådde enighet över de politiska blockgränserna om att bilen har en given plats även i framtidens Malmö. Kommunalrådet Märta Stenevi (MP) verkar vara av en annan uppfattning och förfasas över att KAK vill lyfta frågan om hur alla trafikslag bäst kan kombineras och kallar oss för ”billobbyn”. 

 

Först kan det nämnas att KAK är en fristående organisation som har över 100 års tradition av att verka för en ”sund utveckling av bilismen” och människors möjlighet att resa. Vi är en tydlig röst för människors möjlighet att fritt välja det transportslag som passar dem bäst. Samhället måste planeras därefter och de olika trafikslagen måste kunna kombineras. 

 

Vårt seminarium i Limhamn syftade till att lyfta diskussionen vilka vi väljer att planera samhället för.  Det är sant som Märta Stenevi säger att de flesta av Sveriges kommuner planerar för minskad bilism. Men det är inget som efterfrågas av malmöborna. 

 

Fyra av fem malmöbor anser att det är viktigt att planera för bilen då det byggs nya bostadsområden. Detta enligt en Demoskop-undersökning som KAK varit med och tagit fram. Bara en av tio anser det vara mindre viktigt eller oväsentligt. Endast drygt en av fem är intresserade av att bo i områden där man inte har möjlighet att köra och parkera inom kvarteret. Barnfamiljer samt äldre är nästan helt ointresserade av bilfria områden. Generellt tycker invånarna att det är rimligt att en parkeringsplats per bostad eller lägenhet är rimligt att planera för. Människor vill ha bilen!

 

Bilismen genomgår också stora förändringar. Morgondagens bilar kommer inte att se ut som dagens. De blir hela tiden tystare, säkrare och renare. Redan i dag finns helt utsläppsfria fordon. Detta är en utveckling som ska uppmuntras, inte motarbetas. Samtidigt slog nybilsförsäljningen rekord 2016, och bara i Skåne såldes över 50 000 nya bilar. Alla ansvarstagande politiker och planerare gör därför klokt att i att planera för framtidens bilism, inte att bekämpa den. Allt annat innebär en begränsning av människors möjligheter att resa, samtidigt som trafiksäkerheten hotas. 

 

Frågan är vem Malmö ska planeras för? De som inte är i behov av bil eller samtliga som vill besöka denna fantastiska stad? KAK vill naturligtvis att planeringen sker utifrån människors behov, inte utifrån feltänka visioner. 

 

Jacob Laurin

Ordförande, Kungliga Automobil Klubben, KAK Södra

 

Wilhelm Douglas

Generalsekreterare, KAK

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag