Torkild Strandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Landskrona. Foto: PRESSBILD
Torkild Strandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Landskrona. Foto: PRESSBILD

HH-förbindelsen levererar inte

Publicerad

Efter helgens Folkemödet på Bornholm står det tydligt att den förbindelse som ger störst vinster för tillväxten i Öresundsregionen är Europaspåret, en järnvägstunnel mellan Landskrona och Köpenhamn, skriver Torkild Strandberg (L).

Närmare fyra miljoner människor bor runt Öresund. Dagligen pendlar hundratusentals människor mellan Sverige och Danmark. Tillväxten är hög och behovet av en infrastrukturutbyggnad stort. Danmark bygger nu en ny överfart till Tyskland, Fehrmanförbindelsen. När den står färdig kommer godstrafiken att öka markant. Följer vi inte upp på svensk-danska sidan är risken stor att Skåne blir en flaskhals som hindrar varor från att nå kontinenten. Konsekvenserna för svensk tillväxt och svensk handel kommer att vara omfattande och negativa. 

 

Historiskt har en förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör varit det alternativ som lyfts fram. Denna förbindelse levererar dock inte på en rad, avgörande, punkter. Opinionen börjar därför svänga till förmån för Europaspåret, en järnvägstunnel mellan Landskrona och Köpenhamn. Här är några av anledningarna:

 

• Avlastningsvinster i godstransporter: HH-förbindelsen innehåller inte en järnvägsanslutning för godstrafik. Förbindelsen mellan Helsingborg och Helsingör skulle alltså inte möta den svenska exportindustrins behov av säkra, snabba och miljövänliga godstransporter till Europa. Med HH-förbindelsen kommer godstågen att fortsätta gå över Öresundsbron och vidare ut på E6. Detta är en sträcka som är högtrafikerad redan i dag med köbildning och hög olycksfrekvens. Med ökad godsbelastning kommer dessa problem att öka ytterligare. För pendlare skulle det vara en smärre katastrof. Vart ska den ökande godstrafiken ta vägen med HH-förbindelsen? 

 

• Tidsvinster för tågresenärer: Med en järnvägstunnel mellan Landskrona och Köpenhamn skulle restiden med tåg mellan Helsingborg och Köpenhamn bli 25 minuter, mer än en halvering jämfört med i dag. Samma resa med HH-förbindelsen skulle ta närmare en timme. Från Lund skulle restiden till Köpenhamn förkortas med 15 minuter jämfört med i dag. Med sådana tidsavstånd skulle den gemensamma arbetsmarknadsregionen kunna utökas betydligt. Med HH-förbindelsen skulle vi stå kvar och stampa på samma tidsmarginaler som i dag.

 

• Miljövinster: Vi står inför betydande klimatutmaningar. Mer gods behöver lyftas över till järnvägen. Europaspåret svarar mot denna utmaning. Förbindelsen kommer att kunna hantera alla slags järnvägstransporter: godståg, höghastighetståg och regionaltåg. Detta är unikt. Varken HH-förbindelsen eller metron klarar detta. HH-förbindelsen är överhuvudtaget inte dimensionerad för godstrafik utan riktar in sig på persontåg och biltrafik. En HH-förbindelse för godstrafik skulle innebära byggandet av en ny ringled från Helsingör, den så kallade Ring 5. Denna skulle gå genom miljöklassat område i Danmark. Intresset för en sådan lösning är, milt sagt, svalt hos danskarna. Europaspåret erbjuder här ett fullgott alternativ.

 

HH:s problematik framstår efter Folkemödet på Bornholm än tydligare. Danmarks transportminister Ole Birk Olesen klargjorde att en järnvägsförbindelse mellan Helsingborg och Helsingör inte är intressant från dansk sida, då den skulle kräva stora järnvägsinvesteringar på Nordsjälland. På fredagen klargjorde Dansk Industri att ur näringslivets perspektiv krävs att en ny förbindelse hanterar både järnväg och bilar, men framför allt löser transporten av gods. Det gör Europaspåret, men inte HH. 

 

Mot bakgrund av tids-, avlastnings- och miljövinster är det därför märkligt och oroväckande att HH-lösningen fortsätter att vara det alternativ Region Skåne lyfter fram. Sanningen är att HH inte levererar. Det går inte att prioritera ett flera decennier gammalt förslag på lösning när både behov och förutsättningar har ändrats radikalt. Det vore närmast tjänstefel att inte beakta andra infrastrukturlösningar, och att framhärda med en förbindelse som har uppenbara problem och därmed små möjligheter att realiseras. Den Öresundsförbindelse som till slut blir verklighet måste vara den som ger störst nytta för oss som bor i regionen, för svenskt näringsliv och för vår framtida välfärd. För mig är det alldeles uppenbart att det är Europaspåret som tillgodoser dessa behov.

 

Torkild Strandberg (L)

Kommunstyrelsens ordförande i Landskrona

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag