Erbjudandet i butiken blev nog inte riktig vad varken kunder eller butiken själv hade tänkt sig. Foto: Privat
Erbjudandet i butiken blev nog inte riktig vad varken kunder eller butiken själv hade tänkt sig. Foto: Privat
Det var på butikskedjan Citygross som "erbjudandet" fanns. Foto: Theo Elias Lundgren
Det var på butikskedjan Citygross som "erbjudandet" fanns. Foto: Theo Elias Lundgren

Butikens superdeal
– var raka motsatsen

Publicerad

Allting går att sälja med mördande reklam, enligt textraderna i Ulf Peder Olrogs klassiska visa.

Butikskedjan Citygross vill inte vara mycket sämre.

Alldeles på riktigt erbjuder man sina kunder två paket påläggsskinka till priset av tre paket.

Kunden Ulf Gripne i Malmö är en av dem som reagerat över reklamen.

– Jag är pensionär och tittar alltid efter extrapriser. Men här var det ju tvärtom. Frågan är om någon går på detta, undrar han.

I reklamen annonseras en mängd dagligvaror, från pasta och bröd till soppor och chokladkakor. Men där emellan också det uppmärksammade smörgåspålägget.

Med stolthet i typografin meddelar företaget att kunderna tillåts ta två paket pålägg - men alltså betala för tre.

Skämtet blev verklighet

Det hela ska förstås tillskrivas tryckfelsnisse, enligt ett svar från Citygross.

– Men vi säger inte nej till att sälja om kunderna trots allt nappar på det aktuella erbjudandet, säger företagets presschef Mikael Lagerwall med ett gott skratt.

Han har jobbat på företaget i tio år och aldrig varit med om något liknande förut.

– Men någon gång ska så ju vara den första. Just nu har vi ingen aning om var det gått fel någonstans.

I förekommande fall brukar det vara mer vanligt att butikskedjor av misstag annonserar ut varor i både flygblad och på skyltar i butikerna där priserna är för låga och där försäljningen riskerar att bli en förlust för företagen.

Tar ansvar

Mikael Lagerwall säger att man får ta den smällen i så fall.

– Om vi gjort fel tar vi alltid ansvar för det. Om vi inte möter kunderna på rätt sätt har vi kanske inga kunder dagen därpå, säger han.

Reklamen om den aktuella påläggsskinkan går inte dra tillbaka. Priserna gäller enligt reklambladet ända tills utgången av mars.

Men Mikael Lagerwall lovar att de kunder som inte vill betala för tre paket skinka och bara få två med sig hem, trots allt bara behöver betala för två när de slinker igenom kassan.

Andemeningen i reklamen torde dessutom ha varit så att kunderna skulle ha fått tre paket till priset av två.

Lars-Olof Strömberg
Lars-Olof Strömberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida