Nu hyllas busschauffören Nina Ladefoged för sin insats. Foto: PrivatNu hyllas busschauffören Nina Ladefoged för sin insats. Foto: Privat
Nu hyllas busschauffören Nina Ladefoged för sin insats. Foto: Privat
Nina har full uppbackning av arbetsgivaren. I ett fall som detta får en ung kvinnas väl och ve gå före körplanen. Foto: MIDTTRAFIKNina har full uppbackning av arbetsgivaren. I ett fall som detta får en ung kvinnas väl och ve gå före körplanen. Foto: MIDTTRAFIK
Nina har full uppbackning av arbetsgivaren. I ett fall som detta får en ung kvinnas väl och ve gå före körplanen. Foto: MIDTTRAFIK

Busschauffören Ninas goda gärning hyllas

Publicerad

När Vibeke Tofteby skulle ta nattbussen från Århus till Rønde klev en mycket berusad kvinna ombord.

Kvinnan hade inga pengar men frågade om hon kunde få åka med en bit, även om bussen inte skulle passera hennes hållplats i Skødstrup.

"Då vi kom till hennes närmaste hållplats vinglade hon av bussen. Den kvinnliga chauffören ropade tillbaka kvinnan och erbjöd att köra en omväg henne till hållplats. Det var en verkligt fin upplevelse", skriver Vibeke på Facebook.

Nu hyllas busschauffören Nina Ladefoged för sin insats.

Natten till lördag tog Vibeke Tofteby nattbussen från Århus till Rønde. Precis innan bussen skulle avgå kom en berusad kvinna springande. Hon saknade skor, mobil, väska och plånbok. 

Kvinnan skulle till Skødstrup, men där stannade inte bussen. Hon frågade om hon kunde få åka med en bit, även om hon inte kunde betala biljetten. Flera medpassagerare erbjöd sig att betala resan.

Ropades tillbaka

När bussen kom till hållplatsen som närmast Skødstrup vinglade kvinnan av bussen. Den kvinnliga busschauffören ropade oroligt tillbaka henne. 

– Hon verkade mycket trött och hade svårt att hålla sig vaken. Hon hade dessutom inte så mycket kläder på sig, säger Nina Ladefoged till Ekstrabladet.

Nina erbjöd sig att köra henne hem.

– Så kunde jag även be henne att hålla sig vaken, för jag visste ju inte var hon bodde, säger Nina Ladefoged till Ekstrabladet.

Hyllar från alla håll och kanter

Tilltaget hyllas nu i sociala medier.

https://www.facebook.com/midttrafik.dk/posts/1164962733610019

Men även Nina Ladefogeds arbetsgivare har stämt in i hyllningskören.

– Det är en så fin gest. Hon har full uppbackning av arbetsgivaren. I ett fall som detta får en ung kvinnas väl och ve gå före körplanen, och så vitt jag vet var det ingen av de andra passagerare som hade något att invända mot den lilla omvägen. Vi är glada och stolta över hur Nina hanterade situationen, säger arbetsgivaren Arrivas kommunikationschef Pia Splittorff till Ekstrabladet.

Karin Hangasmaa Selåker
Karin Hangasmaa Selåker
Alexander Vickhoff
Alexander Vickhoff

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag