Benjamin Löfquist, 19, var nöjd med sina nya jeans. Tills han såg lappen om tvättråd som tillverkaren fäst på insidan. Foto: PrivatBenjamin Löfquist, 19, var nöjd med sina nya jeans. Tills han såg lappen om tvättråd som tillverkaren fäst på insidan. Foto: Privat
Benjamin Löfquist, 19, var nöjd med sina nya jeans. Tills han såg lappen om tvättråd som tillverkaren fäst på insidan. Foto: Privat
Här är de nya jeansen. Foto: PrivatHär är de nya jeansen. Foto: Privat
Här är de nya jeansen. Foto: Privat
- Det kändes så sunkigt och ofräscht, säger Benjamin. Foto: Privat- Det kändes så sunkigt och ofräscht, säger Benjamin. Foto: Privat
- Det kändes så sunkigt och ofräscht, säger Benjamin. Foto: Privat

Benjamins ilska över tvättlappen i jeansen

Publicerad

Benjamin Löfquist, 19, var nöjd med sina nya jeans.

Tills han såg lappen om tvättråd som tillverkaren fäst på insidan.

– Det kändes så sunkigt och ofräscht, säger Benjamin.

När Benjamin Löfquist, 19, från Helsingborg var på jakt efter ett par byxor fastnade han för en modell som han såg en annons för på Facebook.

Det var klädmärket A cat named Joe som sålde ett par jeans, som Benjamin valde att beställa.

Kort efter att de levererats så skulle Benjamin titta på lappen för tvättråd – och gjorde då en upptäckt som fick honom att bli upprörd.

– Jag klippte av den på en gång, det kändes så sunkigt och ofräscht att jag inte ville gå runt med det på mina byxor, säger Benjamin.

På tvättrådslappen stod det två separata instruktioner – en för kvinnor, och en för män. Kvinnoinstruktionen var de riktiga tvättråden, medan männen fick följande råd:

"Don't even try, just give to:", följt av en pil till ordet "women".

– Det förmedlar ett negativt budskap mot båda könen. Dels att män inte skulle kunna tvätta, och framför allt att det enda kvinnor duger till är att tvätta, säger Benjamin Löfquist och fortsätter:

– Det är sexistiskt, helt enkelt.

"Kan inte stötta sexism"

Benjamin har skrivit till A cat named Joe, som han köpte byxorna från, för att framföra sina klagomål.

– De tyckte väl att det var ett roligt skämt, men de borde veta bättre. Det är ett sexistiskt budskap och majoriteten av alla som läser det fattar ju att det inte är okej.

Han publicerade en bild på den avklippta tvättrådslappen på Facebook. Bilden har spridits vidare i flera Facebookgrupper, vilket är precis vad Benjamin hoppats på.

– Vi kan inte köpa och stötta den här typen av sexism, så det är viktigt att folk förstår att det inte är okej och tar ställning mot det.

Företaget: "Tråkigt att folk tar illa upp"

Niklas Carlsson, vd på A cat named Joe, känner inte till Benjamins ärende – men har hört kritiken mot tvättrådslapparna förr.

De har sedan dess tagits bort och ersatts med nya, vanliga, lappar. Byxorna som Benjamin köpte var dock en gammal produkt, säger Niklas Carlsson.

– Det har inte varit meningen att någon ska ta illa upp eller att det ska separera mellan könen. Det har varit med glimten i ögat, så att säga. Det är tråkigt att folk tar illa upp och det vill vi absolut inte.

Vad är det som är roligt med de här tvättrådslapparna?

– Det var ju mer mot killar, att vi är lite latare och så. Vi killar är lite latare, tvättar lite si som så, har pizzakartonger framme... Det var mer som ett skämt, säger Niklas Carlsson och beklagar att Benjamin och andra kunder tagit illa upp av lappen.

 

 

Följ Kvällsposten på Facebook, Twitter och Instagram – där kan du diskutera och kommentera våra artiklar!​

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag