Bårhusen kräver hyra för "långliggarna"

Publicerad

Regionen Skåne har tröttnat på att kommunerna placerar döda på sjukhusens bårhus.

Nu vill regionstyrelsen inför "hyra" för alla som avlidit inom den kommunala vården och räknar med intäkter på drygt 6 miljoner kronor om året.

– Vi vill vända den trend som vi ser att de avlidna ligger kvar längre och längre, säger Magnus Petersson, stabschef på Region Skånes servicenämnd, till Sydsvenskan.

Trots att regionen öppnat nya bårhus i både Ängelholm och Lund och planerar ytterligare ett i Malmö räcker platserna inte till.

I dag upptas nästan hälften av de 483 platserna på regionens sjukhus av personer som har dött på kommunala äldreboenden eller har skötts av kommunal hemtjänst.

Under de mest sjukdomsdrabbade perioderna arbetar personalen "med fler avlidna är det finns plats för på bårhusen".

Inskrivningsavgift och hyra

Vistelserna blir dessutom allt längre – ofta femton dagar – och för att vända trenden vill regionstyrelsen nu kräva hyra från kommunerna.

Regionens servicenämnd föreslår en inskrivningsavgift på 500 kronor för alla som avlidit inom den kommunala vården. Efter fem dagar blir det dessutom en hyra på 100 kronor per dygn, enligt förslaget.

Avgifterna väntas ge intäkter på 6,6 miljoner kronor och dessutom minska trycket på regionens bårhus.

– Vi ser ju hur demografin ändras, de äldre över 85 år blir en större andel av befolkningen i Skåne, säger Magnus Petersson till Sydsvenskan.

Helena Sjögren
Helena Sjögren

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst idag