"Det var så uppenbart att det handlade om främlingsfientlighet. Folk med icke-svensk bakgrund fick inte komma in", säger Johanna Andersson. Foto: Privat
"Det var så uppenbart att det handlade om främlingsfientlighet. Folk med icke-svensk bakgrund fick inte komma in", säger Johanna Andersson. Foto: Privat
Marcus Bornlid Lesseur twittrade om händelsen och det var så händelsen uppmärksammades. Foto: Privat
Marcus Bornlid Lesseur twittrade om händelsen och det var så händelsen uppmärksammades. Foto: Privat
Enligt Johanna Andersson fick inte de asylsökande komma in för att de inte hade svenska pass.
Enligt Johanna Andersson fick inte de asylsökande komma in för att de inte hade svenska pass.
Krogägaren hävdar däremot att det var för att personerna hade så kallade LMA-kort som inte kan användas som legitimation. Foto: Pressbild
Krogägaren hävdar däremot att det var för att personerna hade så kallade LMA-kort som inte kan användas som legitimation. Foto: Pressbild

Asylsökande nobbas gå på krogen i Kalmar

Publicerad

Sent på lördagskvällen fick Johanna Andersson, 24, se hur asylsökande nobbades när de ville gå på krogen i Kalmar.

– Vakterna sa till dem att de inte fick komma in om de inte hade svenskt pass, berättar hon.

Händelsen uppmärksammades stort när hennes kompis twittrade om den. Men krögaren har en annan version.

Johanna satt på Krögers i Kalmar med sin pojkvän strax före midnatt på lördagen. Hon var ute och rökte ett par gånger och fick se samma scen – hur vakterna hårdkollade folk med utländskt utseende. Flera släpptes inte in.

– Det var så uppenbart att det handlade om främlingsfientlighet. Folk med icke-svensk bakgrund fick inte komma in, säger Johanna Andersson.

– Ägaren stod och hängde i dörren och jag frågade honom vad det var för en policy. Han sa att han kunde tänka sig att släppa in turister från Holland eller så, men inte folk med syriska pass.

Kompisen twittrade

Lite senare när Johannas kompis Marcus Bornlid Lesseur, 24, kom till Krögers berättade hon för honom vad som hade hänt. Marcus twittrade om det och fick uppmärksamhet kring händelsen.

 

 

– Jag skrev i stundens hetta då kring midnatt, säger han.

– Då hade jag blivit vittne till diskussionen som uppstod mellan min vän Johanna och den här krögaren. Det blev en hätsk dispyt och han var väldigt aggressiv. När vi sedan gick därifrån kom han ut och stimmade för att Johanna tog en bild. Det är ett trevligt ställe annars.

Både Johanna och Marcus tycker det är bra att den här händelsen uppmärksammas. Tidningen Barometern har talat med ägaren till Krögers, Tellis Agrotis, som bekräftar hårdkollen av gäster med utländskt utseende.

"Ingen giltig legitimation"

Men han säger att orsaken är en helt annan. Det handlar om att inte släppa in den som legitimerar sig med så kallat LMA-kort från Migrationsverket. Utländska pass är okej, hävdar han.

– Däremot accepterar vi inte Migrationsverkets id-handling, och det står mycket klart på det kortet att det inte är en giltig legitimation. Vi accepterar inte heller inte några handlingar som vi inte vet vad det är. Detta har vi diskuterat med polisen så det är inga konstigheter, säger Tellis Agrotis till Barometern.

– Jag kan inte äventyra vårt alkoholtillstånd genom att släppa in gäster utan giltig legitimation, säger han.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida