Anställd på skola stal från kiosken

Publicerad

En skolanställd i halländska Hylte är polisanmäld för stölder på 5 000 kronor från skolans kiosk.

Det hela ska ha pågått i åtta månader.

Samtidigt har kommunen utrett saken som ett personalärende, skriver Hallandsposten.

Stölderna började våren 2016, enligt misstankarna.

– Vi anmälde det till kommunen i februari och förväntade oss att de skulle göra en polisanmälan, säger en medarbetare på skolan till Hallandsposten.

Efter uppmärksamheten slutade stölderna, men kommunen gick aldrig till polisen.

Under förra veckan beslöt skolan att polisanmäla på egen hand. Syftet är att reda ut saken grundligt för att inte andra arbetsplatser ska drabbas, enligt skolan.

Skolan misstänker stölder från kiosken

Misstankarna gör gällande att den anställda på skolan flera gånger gått till elevkioskens kassa i matsalen och plockat till sig kontanter. Efter kritik har den skolanställda skrivit på små lappar vilket belopp som plockats ut.

Pengarna skulle användas för inköp till kiosken – men medarbetare på skolan menar att så inte har skett. Sammanlagt ska det nu röra sig om över 5 000 kronor som saknas.

– Det finns ett stort mörkertal. Det handlar i praktiken om minst det dubbla som personen har disponerat själv, säger medarbetaren till Hallandsposten.

Kommunen har utrett saken på egen hand och anser inte att det är stöld.

– Det är allvarligt att medarbetaren inte har följt vårt reglemente, men vi har inte bedömt det som stöld, säger barn- och ungdomschefen Stigert Pettersson till Hallandsposten.

Polisens utredning är inte avslutad.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag