Annelise Madsen, 81, vårdades på sjukhuset i Lund. Dottern Merethe Liljedahl är övertygad om att det bidrog till det tragiska händelseförloppet: "Jag känner att hade hon blivit överförd till Landskrona hade detta inte hänt. Med facit i hand skulle jag ha åkt ner tidigare och det får jag leva med". Foto: PETER J OLSSON/Privat
Annelise Madsen, 81, vårdades på sjukhuset i Lund. Dottern Merethe Liljedahl är övertygad om att det bidrog till det tragiska händelseförloppet: "Jag känner att hade hon blivit överförd till Landskrona hade detta inte hänt. Med facit i hand skulle jag ha åkt ner tidigare och det får jag leva med". Foto: PETER J OLSSON/Privat

Annelise, 81,  avled – efter misstag i vården

Publicerad

Annelise Madsen, 81, kom in till universitetssjukhuset i Lund efter att ha fallit i hemmet. Men på sjukhuset föll hon ytterligare två gånger och avled senare.

Sjukvården erkänner att de har gjort fel och nu får de även kritik från inspektionen för vård och omsorg.

- Allt som kunde gå fel har gått fel och där satte jag min mamma, säger Annelises dotter Merethe Liljedahl, 56.

Julen stod för dörren och Annelise Madsen i Landskrona såg bland annat fram emot att få träffa barnbarnet som i vanliga fall bor utomlands.

Men efter att ha fallit hemma den 18 december i fjol fick hon åka ambulans till Lund.

- Hon vinkade och skrattade och det var absolut inget fel på henne förutom att hon hade slagit sig. Hon var vid gott mod och vi trodde bara att hon skulle dit och sys och sedan få åka hem, säger Merethe Liljedahl.

Men i stället för att få åka hem blev Annelise kvar i Lund och fick tillbringa natten på kirurgiska akutavdelningen.

Försökte få mamman flyttad

Och trots att hon bedömdes som fallbenägen var sänggrindarna inte uppfällda och hon föll ur sängen och slog i huvudet.

- Det var inte första gången hon hade ramlat. Bara fem veckor tidigare hade hon varit inlagd efter ett annat fall, säger Merethe Liljedahl.

Merethe Liljedahl försökte nu få sin mamma överflyttad till Landskrona, men fick bara beskedet att det fanns gott om plats i Lund och ingen anledning till förflyttning. Merethe Liljedahl höll i stället kontakt via telefon. Tre-fyra gånger varje dag pratade hon med sjukhuset.

I stället för att flyttas till ett annat sjukhus flyttades Annelise till en annan avledning på SUS. Och trots att hon nu stod under extra observation föll hon på nytt. Denna gång med en bruten lårbenshals som följd. Anhöriga fick beskedet att hon skulle opereras akut samma morgon.

"Det får jag leva med"

Men någon operation blev det aldrig. Annelises tillstånd försämrades och Merethe Liljedahl uppmanades att komma till sjukhuset. Ungefär en timme senare var Annelise död.

- Alla gånger hon har varit inlagd tidigare har jag varit där, och fört hennes talan. Jag känner att hade hon blivit överförd till Landskrona hade detta inte hänt. Med facit i hand skulle jag ha åkt ner tidigare och det får jag leva med.

Merethe Liljedahl anmälde sjukhuset till IVO. I ett yttrande från myndigheten riktar nu IVO kritik mot behandlingen. I sin bedömning skriver IVO att patienten inte fick god vård och att sjukhuset inte vidtog nödvändiga åtgärder vilket i förlängningen ledde till att patienten senare avled.

"Det är rena övergreppet"

Förutom att sjukhuset brustit i sin riskbedömning av fall pekar utredningen även på andra brister. När Annelise skulle transporteras från medicinavdelningen till röntgen med en höftfraktur skedde förflyttningen i en stol trots att rutinerna säger att det ska göras liggande.

- Hon var jätteliten, bara 155 centimeter lång och vägde 35 kilo. För en så liten kropp är det rena övergreppet, säger Merethe Liljedahl.

I sitt svar till IVO erkänner sjukhuset att de brustit i sina rutiner. I ett yttrande från personalen framgår det också att arbetsbelastningen var hög den aktuella morgonen.

Peter Jerntorp, chefläkare på SUS, tycker att IVO:s kritik är berättigad.

- Det är beklagligt. I det här fallet har det gjorts flera misstag och vi jobbar systematiskt med detta. Lyckligtvis har det hänt en hel del sedan 2012 och arbetet har intensifierats. Fall förekommer fortfarande men har minskat, säger han.

"Finns inga ursäkter"

Men Merethe Liljedahl, som själv är verksam inom sjukvården, tycker inte att kritiken är tillräcklig.

- Det är lite för många grejer där de inte har gjort vad de skulle. Det är standardrutiner. Då finns det inga ursäkter. Det är katastrofalt. Allt som kunde gå fel har gått fel och där satte jag min mamma.

Hon skulle vilja se någon form av kännbar påföljd.

- Man är bara människa och man vill att någon ska stå till svars. Det är som ett slag på fingrarna, men sedan händer inget mer. Jag tycker de har missat totalt.

Helena Sjögren
Helena Sjögren

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag