Blev blåst. Anita Johansson i Eslöv satt och surfade när annonsen om snygga och prisvärda märkeskläder dök upp i flödet. Hon klickade hem varor för 2 500 kronor och betalade - men har inte fått ett enda plagg. "Nu vill jag varna andra", säger hon, Foto: Ronny Johannesson
Blev blåst. Anita Johansson i Eslöv satt och surfade när annonsen om snygga och prisvärda märkeskläder dök upp i flödet. Hon klickade hem varor för 2 500 kronor och betalade - men har inte fått ett enda plagg. "Nu vill jag varna andra", säger hon, Foto: Ronny Johannesson

Anita lurades på 2 500 kronor av klädföretag

Publicerad

Inte en enda varningsklocka ringde när Anita Johansson, 55, hittade en modesajt via Facebook.

Hon klickade hem flera tröjor och andra kläder till bra pris och förde över pengarna - men hon har inte fått ett enda plagg.

– Det har gått över en månad och nu svarar de inte ens på mejl, nu vill jag varna andra, säger hon.

Anita från Eslöv berättar att hon såg annonsen för företaget Fashion you know i sitt flöde på Facebook kring den 20 mars i år. Annonsen lockade med kanonpriser på fina märkeskläder, till exempel ett linne från exklusiva Dolce & Gabbana för 155 kronor eller en t-shirt från Ed Hardy för 149 kronor.

– Den 31 mars gick jag in på sajten igen och lade en beställning på olika plagg, totalt handlade jag för 2 500 kronor, säger Anita Johansson.

Van nätshoppare

Hon beskriver sig som en van nätshoppare som flera gånger tidigare handlat olika produkter via nätet.

– Jag har aldrig blivit lurad förr och trodde inte att jag skulle bli det den här gången heller. Sidan såg proffsig och ordentlig ut, säger hon.

Vid tidigare köp hos olika näthandelsföretag har Anita vanligtvis handlat mot faktura. Hos Fashion you know skulle affären göras upp genom att hon förde över pengar till företagets konto.

– Det gjorde jag men det borde jag inte ha gjort, egentligen vet jag ju att man inte gör så men ändå blev det så.

Slutade svara

Pengarna försvann direkt men några varor har ännu inte kommit. Anita Johansson kommunicerade inledningsvis med företaget via e-post och fick då besked om att det var något fel med leveransen.

– Men nu har de slutat svara.

Anita tror inte att hon kommer att få några varor och har polisanmält händelsen. Hon berättar om det i Kvällsposten för att varna andra.

– Jag reagerade inte alls, tyvärr. Det såg så bra ut, och så var det ju ett bra pris på kläderna.

Hon rekommenderar alla andra att göra som hon inte gjorde själv - kolla upp företag på nätet innan ett avtal ingås.

Omskrivna på nätet

En snabb sökning på företagets namn på Google leder direkt till flera diskussioner om trovärdigheten hos Fashion you know, flera personer som också blivit lurade eller misstänker bedrägeri berättar om sina erfarenheter.

Den tidigare webbadressen fungerar inte heller utan leder till företaget UGG Australia som har "tagit över" adressen och stängt ner den eftersom Fashion you know misstänktes sälja piratkopior av deras produkter.

– Jag anade inte oråd men det borde jag ha gjort. Men någon gång ska man väl lära sig och jag kommer inte att göra om det igen, säger Anita Johansson som också tycker att Facebook borde agera mot de oseriösa näthandlarna.

– Facebook borde ha slängt ut dem redan tidigare, när de första anmälningarna om bedrägeri kom, säger hon.

Magnus Andersson
Magnus Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag