Alan Ali, 22, kom in till sjukhuset med buksmärtor och fick sin blindtarm bortopererad. Först efter två månader med fortsatta magsmärtor fick han rätt diagnos – njursten. Foto: Anders AnderssonAlan Ali, 22, kom in till sjukhuset med buksmärtor och fick sin blindtarm bortopererad. Först efter två månader med fortsatta magsmärtor fick han rätt diagnos – njursten. Foto: Anders Andersson
Alan Ali, 22, kom in till sjukhuset med buksmärtor och fick sin blindtarm bortopererad. Först efter två månader med fortsatta magsmärtor fick han rätt diagnos – njursten. Foto: Anders Andersson
Allt har bara blivit så fel. Jag känner mig så dåligt behandlad, säger Alan Ali till Kvällsposten. Foto: Anders AnderssonAllt har bara blivit så fel. Jag känner mig så dåligt behandlad, säger Alan Ali till Kvällsposten. Foto: Anders Andersson
Allt har bara blivit så fel. Jag känner mig så dåligt behandlad, säger Alan Ali till Kvällsposten. Foto: Anders Andersson

Alan fick fel diagnos – opererades i onödan

Publicerad

Alan Ali, 22, kom in till sjukhuset med buksmärtor och fick sin blindtarm bortopererad.

Men först efter två sårinfektioner, månader med fortsatta magsmärtor och hårda påtryckningar fick han sin verkliga diagnos – njursten. Detta trots att Alan Ali redan vid första sjukhusbesöket påpekade att han tidigare haft problem med just njurarna.

– Allt har bara blivit så fel. Jag känner mig så dåligt behandlad, säger han till Kvällsposten.

För ungefär tre år sedan började Alan Ali från Halmstad få problem med ont i magen. I januari 2012 blev smärtorna så fruktansvärda att han fick söka akutvård på Halmstads lasarett. Efter en snabb undersökning lades han in och trots att han undersöktes av flera läkare, kunde ingen hitta vad som var fel. Två dagar senare opererades Alan Alis blindtarm bort.

– Det gick så snabbt. De bara opererade bort den, ingen röntgen eller ingenting och jag sa också att jag hade haft njursten när jag var liten, säger han till Kvällsposten.

När Alan Ali vaknade upp efter sin operation fick han veta att läkarna inte hade kunnat hitta något fel på blindtarmen. Men någon annan förklaring hade de inte heller och han skickas hem.

– Men jag hade fortfarande smärtor i magen hela, hela tiden, säger Alan Ali.

Skyllde på varandra

Den närmaste tiden åkte han in och ut i sjukvården. Men någon förklaring kunde läkarna fortfarande inte ge. Däremot drabbas han av två sårinfektioner i snittet från blindtarmsoperationen.

– En gång hade jag kunnat förstå, men när jag fick infektion i samma sår två gånger, säger han.

När han frågade vad infektionerna berodde på fick han uppfattningen att lasarettet skyllde på vårdcentralen och vårdcentralen skyllde på lasarettet. Och när såret hade läkt hade han fortfarande problem med magen.

– Jag blev sjukskriven från jobbet, mitt sociala liv var inget bra, jag kunde inte göra någonting och det pågick ju hela tiden. Jag mådde så dåligt att jag knappt kunde göra något alls, säger Alan Ali.

"Så förbannad att jag begärde en röntgen"

Månaderna gick men smärtorna bara fortsatte. Alan Ali tog då kontakt med den läkare som hade opererat bort hans blindtarm, men hon hänvisade honom bara tillbaka till vårdcentralen.

– Men då blev jag så förbannad att jag begärde en röntgen.

Läkaren gav med sig och snart fick Alan Ali sin diagnos: njursten. För Alan Ali är det ofattbart hur diagnosen kunnat dröja så länge, speciellt när han redan från början berättade att han tidigare haft problem med just njursten.

– Det är inte direkt någon ovanlig sjukdom, det är rätt många i Sverige som får den. Jag förstår inte hur det kunde ta så lång tid.

Inväntar IVO

Efter hela vårdkarusellen valde Alan Ali att anmäla saken till Socialstyrelsen, men under tiden ärendet handlades ombildades myndigheten till inspektionen för vård och omsorg (IVO).

– Så då fick de pröva om det på nytt, säger Alan Ali.

Den prövningen och svaret från IVO väntar han fortfarande på.

– Och ska jag vara ärlig tror jag inte heller att jag kommer att få något svar. Jag förlitar mig inte på att det kommer att hända någonting, säger Alan Ali.

Kvällsposten har sökt Halmstads lasarett som avböjt att kommentera. De hänvisar till patientsekretessen och väljer att avvakta med en kommentar tills IVO kommit med sitt yttrande i ärendet.

Enligt Susanne Gullack Flyrén, enhetschef på HS4 vid inspektionen för vård och omsorg som utreder Alan Alis ärende, håller anmälan på att handläggas av myndigheten.

– Om jag förstått rätt har vi skickat yttrande och journaler till anmälaren så nästa steg är att anmälaren får komma med sitt svar, säger hon.

När ärendet kan vara färdigutrett kan Susanne Gullack Flyrén inte svara på.

– Vi har just avslutat alla anmälningar som kom in 2011. Vi har jättelånga handläggningstider, tyvärr, vi har ungefär 3000 ärenden och försöker ta dem i ordning, säger hon.

Lågt förtroende för sjukvården

Men Alan Alis förtroende för sjukvården har fått sig ordentlig törn. Han säger att han i sin framtida kontakt med vården kommer att vara ännu mer kritisk och ifrågasättande.

– Med tanke på vilket helvete jag har gått igenom kan jag inte göra något annat. Om de bara hade tagit till sig av det jag sa från början hade vi sluppit detta. Nu tycker jag bara att detta skötts helt kasst.

Helena Sjögren
Helena Sjögren

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag