24 matportioner åker taxi för 440 000 kronor

Publicerad

Två gånger varje dag åker de 24 portionerna taxi mellan äldreboendena Tollaregården och Nya Tollaregården. För mattransporten på ett par hundra meter betalar Kristianstad kommun över 440 000 kronor per år.

Nu kräver flera politiker att upphandlingen omförhandlas.

– Vi kan inte hantera skattemedel på det här sättet, säger omsorgsnämndens ordförande Bo Silverbern (M) till Kristianstadsbladet.

Kristianstad kommun låter delar av sin mat åka taxi.

Två gånger dagligen, middag och kväll, hämtar en taxi 24 portioner mat från köket på äldreboendet Tollaregården i Arkelstorp och kör till Nya Tollaregården. Avståndet mellan de två äldreboendena är, enligt Kristianstadbladet, ungefär 120 meter gångväg eller 350 meter bilväg.

För varje mattransport betalar kommunen 595 kronor eller 1 190 kronor per dag. Taxifärden för torr-, kyl- och frysvarorna, som genomfös en gång i veckan, kostar dessutom 140 kronor per gång. Detta innebär en total kostnad på 441 630 kronor plus moms under ett år.

Många politiker i kommunen har reagerat på upphandlingen och omsorgsnämndens förvaltningschef har gett områdeschefen i uppdrag att hitta en annan lösning.

"Skenat i väg"

Men priset för mattransporterna har redan omförhandlats en gång. Under hösten betalade kommunen ännu mer för matens taxiresor. Då var kostnaden för att köra de 24 portionerna de 350 metrarna totalt 544 780 kronor plus moms under ett år.

– Kostnaderna för den här upphandlingen har skenat i väg, vi kan inte hantera skattemedel på det här sättet, säger Bo Silverbern till Kristianstadsbladet.

Han tycker inte att detta är rätt sätt att hantera skattebetalarnas pengar.

– Det är bättre, men jag tycker fortfarande att det är alldeles för högt, säger han till Kristianstadsbladet.

Helena Sjögren
Helena Sjögren

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag