20 000 pendlare och resenär ska kollas uppger Öresundståg. Foto: Ludvig Thunman
20 000 pendlare och resenär ska kollas uppger Öresundståg. Foto: Ludvig Thunman
Vid midnatt träder ID-kontrollerna i kraft. Foto: Tomas Leprince
Vid midnatt träder ID-kontrollerna i kraft.  Foto: Tomas Leprince

20 000 pendlare och resenärer ska kollas

Publicerad

Från tolvslaget i natt ska resenärer på väg från Danmark till Sverige igenom en av 34 slussar på flygplatsen Kastrup.

Så mycket som 20 000 svenska pendlare och resenärer ska kollas, uppger Öresundståg.

Det är många.

– Ja, det är det ju. Så man får räkna med lite längre restid när man åker från Danmark till Sverige, säger Maria Holmgren från Öresundståg.

Vid midnatt träder de i kraft, ID-kontrollerna på tåg, bussar och färjor från Danmark till Sverige.

34 slussar har satts upp på flygplatsen Kastrup. Där ska runt 150 väktare från Securitas förhindra att människor utan identitetshandlingar tar sig med tåg till Sverige. Det gäller de runt 8 000 pendlarna i Öresundsregionen, och mångdubbelt fler resenärer.

– I morgon är det ju inte riktigt i gång eftersom det fortfarande är lite ledighet. Men nästa måndag kanske det handlar om 20 000 resenärer, säger Maria Holmgren på presstjänsten för Öresundståg och Skånetrafiken, som samkör tågen med det danska tågbolaget DSB.

Måste byta tåg

Trots att det låter mycket har hon förhoppningen att väntetiderna inte ska bli längre än de 20 minuter som DSB annonserat kommer gälla på grund av ID-kontrollen.

– Vi tror att det kommer att gå smidigt på plats i morgon. Vi tror inte att det kommer bli särskilt långa väntetider. Eftersom det är 34 slussar så tror vi det kommer gå snabbt, säger Maria Holmgren.

Om man kommer från Köpenhamns centralstation blir förseningen desto längre. En resa Köpenhamn-Malmö som i vanliga fall tar 35 minuter kan ta uppåt en timme och 20 minuter, enligt DSB. Då måste man byta tåg.

– Åker du från Kastrup är det inget bekymmer, men kommer du från till exempel Köpenhamn så får du gå av och gå igenom ID-kontrollen och på ett annat tåg. Det är det som gör att man får längre restid, säger Maria Holmgren.

Hon säger att en tredjedel av resenärerna åker till Kastrup, medan två tredjedelar åker till jobbet norr om staden eller i Storköpenhamn.

Fotograferar

Transportörerna måste dokumentera att de kontrollerat identiteten på alla resenärer, vilket det varit frågetecken kring hur det ska göras i praktiken.

Nu är det i alla fall klart hur det ska gå till på tågen från flygplatsen Kastrup.

– DSB är transportör på den danska sidan och det är de som har ansvaret, säger Maria Holmgren.

– Man kommer skanna och sedan spara för att ha tillgängigt för DSB och polisen, fortsätter hon.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida